1:0 לקוד הפתוח

מיקרוסופט הפסידה בסיבוב הראשון לאישור פורמט המסמכים העתידי שלה - Open XML - אבל הקרב על התקינה והקבלה הבינלאומית שבעקבותיה, עוד ארוך

בשבוע שעבר דחה ISO, ארגון התקנים העולמי, את בקשתה של מיקרוסופט לאישור מהיר של OOXML (ראשי תיבות של Open XML), פורמט המסמכים של אופיס 2007, כתקן ISO רשמי. בכך, תם החלק הראשון והסוער בפרשת פורמט המסמכים של אופיס, אבל האקשן האמיתי רק מתחיל.

פורמט מה?

מאז ומתמיד, מיקרוסופט השתמשה בפורמט המסמכים הקנייני והסודי של אופיס ככלי לשמירה על בסיס המשתמשים שלה, כפי שעשתה עם ה-API של חלונות. במסמכים פנימיים שהתפרסמו במסגרת התביעה הייצוגית נגד מיקרוסופט באיווה, ביל גייטס צוטט כאומר שלאפשר ליישומים אחרים לפתוח מסמכים של אופיס יהיה "אחד הדברים ההרסניים ביותר" שמיקרוסופט יכולה לעשות לעצמה.

אבל עם התפתחות שוק התוכנה והפופולריות הגוברת של רעיונות החופש והמוסר שעומדים מאחורי תנועת הקוד הפתוח, הלכה ופחתה סבלנותם של הלקוחות, שרצו לשלוט במסמכים שלהם ללא תלות בחברה או תוכנה מסויימות.

אחד הזרזים העיקריים של ההכרה בזכות הבסיסית הזו התרחש בשנת 2000, כאשר חבילת אופן אופיס הגיעה לעולם ושינתה כליל את התמונה. אם במשך שנים נהגנו להשתמש באופיס או ביישומיים משרדיים קנייניים וסגורים אחרים פשוט כי לא היתה ברירה (או כך לפחות גרסה התפיסה הרוווחת), הרי שמאז שהושקה החלופה הבינו ממשלות וארגונים גדולים - שמסתמכים על הפורמטים של אופיס לניהול ארכיוני ענק - שהם הפכו תלויים לחלוטין בענקית התוכנה.

אבל לא רק ממשלות מודאגות מהתלות ההולכת וגוברת במיקרוסופט. גם צרכנים נבונים לא רוצים לוותר כל כך בקלות על זכויותיהם לשמור על גישה למסמכים שלהם, וההתנגדות לגישה הסגורה והמסוגרת של מיקרוסופט מגיעה עכשיו מכל כיוון אפשרי.

הפופולריות הגוברת של אופן אופיס, שצורפה להפצות לינוקס רבות, יחד עם פורמט המסמכים הפתוח OpenDocument (שאושר כתקן ISO ב-2006), היו אחת הסיבות להתנעת המאמצים לתקנון של פורמט OOXML. לפי מיקרוסופט, מדובר בעידן חדש של פתיחות ושקיפות בחברה. לפי המבקרים - אין חדש תחת השמש: מיקרוסופט נשארת מיקרוסופט.

לא כל כך פתוח

עד לאחרונה, קהילת הקוד הפתוח ריכזה את רוב מאמציה בהתגוננות מפני מתקפה אחרת של מיקרוסופט על העולם החופשי. התביעה של SCO נגד Novell ו-IBM, על זכויות היוצרים של UNIX והפרה כביכול שלהם בלינוקס, מומנה בחלקה על ידי מיקרוסופט, שלינוקס מהווה איום ממשי על מוצר הדגל שלה - חלונות.

אבל הדחיפות של המאבק נגד OOXML נעשתה ברורה יותר בשנה האחרונה, כשמיקרוסופט זכתה בתמיכה מארגון התקינה הפרטי ECMA, שהכיר ב-OOXML כסטנדרט. משם קצרה הדרך להגשת הבקשה להכיר בפורמט כתקן ביחנלאומי על ידי ISO.

הביקורת על OOXML מגוונת, ומתרכזת ברובה בהיבטים הטכניים של התקן; הביקורת על התנהלותה של מיקרוסופט מול ISO החלה להישמע רק לאחרונה. נאט טורקינגטון מ-Oreilly למשל, סיכם את הטיעונים העיקריים בשלוש נקודות:

1. התקן לא מפרט כהלכה את כל מה שנחוץ כדי ליישם אותו (כמו באגים לא מתועדים מגירסאות מוקדמות של אקסל ווורד). דיון נרחב בסוגיות אלו תמצאו במאמר OOXML is Defective by Design.
2. התקן מחייב שימוש בטכנולוגיה שמוגנת על ידי פטנטים של מיקרוסופט, אבל החברה לא העניקה רישיון שימוש חופשי ומקיף מספיק בפטנטים המדוברים. פרטים נוספים תמצאו באתר של אגודת הקוד הפתוח של ניו זילנד.
3. לאור קיומו של OpenDocument המוכר והמוכח - פשוט אין צורך בתקן החדש.

רק ההתחלה

בתחילת 2007 העניינים התנהלו עדיין על מי מנוחות. אך בסוף ינואר התהפכה הקערה. מיקרוסופט ביקשה לשכור מומחה לתקנים שהיה מעורב ב-OOXML כדי לעשות שינויים בערך על פורמט המסמכים בוויקיפדיה, וכשזה פירסם את ההצעה בבלוג שלו - קמה צעקה ברחבי הרשת על התנהגותה המפוקפקת.

עריכה עצמית של ערכים בוויקיפדיה אמנם נחשבת לבעייתית במקרה הטוב, אבל זה עוד כלום לעומת ההאשמות שהופנו כלפי מיקרוסופט בהמשך הדרך. נראה שברדמונד לא בזבזו זמן לקראת ההצבעה על אישור מהיר של OOXML, שנערכה בשבוע שעבר.

בין היתר, ארגוני התקנים באירופה וארה"ב נהנו מעליה פתאומית ברשימת החברים, כשחברות שזוהו כשותפות של מיקרוסופט הצטרפו אליהם בסמוך למועד ההצבעה. דיווחים שונים חשפו תבנית ברורה של הצבעה לטובת OOXML על ידי המצטרפות המאוחרות. מדינות קטנות רבות, ביניהן חוף השנהב, מלטה וג'מייקה, שדרגו בבת אחת את מעמדן מול ISO כדי לזכות בזכות הצבעה, ורובן ככולן הצביעו לאישור התקנון המהיר.

לפי ה-EFFI, ארגון זכויות דיגיטליות פיני שפועל בשיתוף פעולה ה-EFF בארה"ב, נמצא קשר בין מדד השחיתות של Transparency International לבין התפלגות ההצבעות לטובת OOXML. ה-EFFI גילה שמדינות שדירוגן נמוך יותר (כלומר, מדינות מושחתות יותר) - הצביעו יותר לטובת OOXML.

בשוודיה התגלה מקרה חמור בהרבה, של שוחד מפורש. לפי מזכר פנימי ששלחה מיקרוסופט לשותפותיה, היא ציפתה מהן להצטרף לארגון התקנים השוודי (SIS) ולהצביע לטובת OOXML. בתמורה, הציעה פיצוי בדמות תמיכה שיווקית "ומשאבים אחרים".

כמו כן, המזכר סיפק לנמעניו "טיעונים מוכנים מראש" לגבי OOXML, למקרה שיצטרכו להגן על הצבעתם בנושא שחלקם אינם מכירים כלל. לפי תגובת SIS (כאן בתרגום לאנגלית), המהלך היה חוקי - והגיע הזמן לשנות את החוקים. בסופו של דבר, SIS ביטלה את הצבעתה בעקבות "הנסיבות החשודות".

רוצים שינוי

לפרשת OOXML אי אפשר אפילו לקרוא שנויה במחלוקת. קשה מאוד למצוא תומכים שיגנו על עמדתה של מיקרוסופט מחוץ לחברה.

בינתיים, ענקית התוכנה נכשלה בשני השלבים הראשונים, אבל השלב השלישי יהיה המכריע. בפברואר 2008 יגיע OOXML להצבעה הסופית ב-ISO, ואז יוחלט אם יאושר כתקן בינלאומי או לא.