ספארי לחלונות

"כמו קוביות קרח בגיהנום": בוועידת המפתחים השנתית שנערכה היום, הכריזה אפל על גירסת בטא של דפדפן ספארי לחלונות. עוד הוצגו גירסה סופית של Leopard ופרטים אודות ה-iPhone

אפל שוב עושה זאת: בנאום שנשא היום (ג') סטיב ג'ובס בפתיחת וועידת המפתחים השנתית של החברה, הציג המנכ"ל גירסת בטא של הדפדפן ספארי לחלונות ומהדורה סופית של של מערכת ההפעלה הבאה של אפל - OS X 10.5. המערכת, הידועה גם בכינוי Leopard, תצא באוקטובר ותכלול מגוון חידושים, ביניהם מנהל קבצים חדש, גיבוי אוטומטי, שולחן עבודה חדש ועוד.

בנוסף, התייחס ג'ובס ל-iPhone, מכשיר הטלפון הסלולרי המדובר של אפל שצפוי להגיע לחנויות בארה"ב ב-29 ליוני. הוא ציין כי אפל תאפשר להפעיל על המכשיר יישומי רשת, דוגמת Gmail, שיראו ויתנהגו כמו יישומים מובנים. הפיתוח יתבצע באמצעות טכנולוגיות קיימות ליישומי רשת, ולמרות שאפל תאפשר אינטגרציה עם תכונות ה-iPhone השונות - כמו ביצוע שיחות וספר הטלפונים - המתכנתים לא יזדקקו לערכת פיתוח ייעודית (SDK), כמקובל במכשירים אחרים.

ספארי: מעכשיו גם לחלונות

גירסה 3 של הדפדפן, המבוסס על מנוע הצגת האתרים הפתוח WebKit, שוחררה לראשונה כתוכנת חלונות. לדברי החברה, ספארי לחלונות מהיר כמעט כפליים לעומת פיירפוקס ואינטרנט אקספלורר. הדפדפן החדש דומה במראהו ל-iTunes לחלונות, וכולל את מרבית הפיצ'רים של ספארי על OS X, כמו חסימת חלונות קופצים, קורא RSS מובנה, מילוי טפסים אוטומטי וגלישה פרטית.

כמה מהפיצ'רים החדשים בגירסה הנסיונית כוללים חיפוש מהיר (בדומה לחיפוש בפיירפוקס), ואפשרות להגדלה של שדות טקסט לכתיבה נוחה יותר. שורת הלשוניות מאפשרת לגרור לשונית מחוץ לחלון הדפדפן, וכך לפתוח את הלשונית בחלון עצמאי משלה.

בוועידת D5 של הוול סטריט ג'ורנל שנערכה לאחרונה, ציין ג'ובס כי אפל הפכה לאחת ממפתחות התוכנה הגדולות ביותר לחלונות, זאת, לאחר שהפיצה מאות מיליוני עותקים של iTunes. לפי אפל, שוק הדפדפנים מתחלק בין אינטרנט אקספלורר (החולש של 78%), פיירפוקס (עם 15%), ספארי (עם כמעט 5%) ועוד 2% לדפדפנים האחרים, כמו אופרה.

Leopard: הגירסה הסופית

מערכת ההפעלה הבאה של מחשבי המקינטוש הוצגה לראשונה בוועידת המפתחים בשנה שעברה, ועתה הציגה גירסה מלאה יותר, הכוללת מספר חידושים. מלבד הפיצ'רים שהוצגו כבר, ג'ובס הדגים שני חידושים: שולחן העבודה החדש ומנהל הקבצים החדש.

שולחן העבודה של Leopard מציג כמה שינויים, ביניהם Dock חדש ותלת מימדי עם תמיכה ב"ערימות" או Stacks, שמאפשרות תצוגה של תכולת התיקיה בתוך האייקון שלה, בדומה לערימת מסמכים או תמונות (לצפיה בדוגמה תיאורטית לממשק ערימות). כמו כן יכלול הדקסטופ מראה אחיד לחלונות. באפל החליטו להיפטר לחלוטין ממראה הנירוסטה שאפיין את הגירסאות הקודמות של OS X.

עם Leopard, אפל נענתה לראשונה לקריאה הנואשת של מקיסטים - "FTFF", ראשי תיבות של "Fix the Fucking Finder", או "תקנו כבר את הפיינדר המזוין". הפיינדר הוא מנהל הקבצים של OS X, שבכל הגירסאות הקודמות של המערכת המוערכת כלל מגוון באגים וכשלי שימושיות. המערכת החדשה מבוססת על ממשק דומה ל-iTunes, ומציעה שילוב הדוק יותר עם Spotlight, מנגנון החיפוש המובנה של OS X.

הפיינדר החדש כולל את תצוגת Cover Flow שהוצגה ב-iTunes 7, ומאפשרת "לדפדף" בקבצים בתצוגה תלת מימדית. הפיצ'ר יאפשר עיון במסמכים מרובי עמודים ונגינה של קבצי וידאו ישירות מתוך תצוגת הדפדפוף. כמו כן, בשילוב עם שירות ‎.Mac, הפיינדר יאפשר להתחבר למחשב הביתי ולשלוט בו מרחוק מכל מקום, באמצעות האינטרנט.

יש גם משחקים

בתחילת הנאום, הזמין ג'ובס לבמה את בינג גורדון, ממייסדי ענקית המשחקים Electronic Arts, שדיבר על המחויבות של EA לפיתוח והפצה של משחקים ל-OS X. אחריו עלה לבמה ג'ון קארמק, הבעלים של iD ואחד האנשים שאחראים על Doom, שהציג את המנוע הגרפי החדש של החברה, והבטיח הכרזות נוספות הקשורות למק בכנס המשחקים השנתי של iD.

בשבוע שעבר הציגה אפל מחשבי מקבוק פרו חדשים, עם מעבדים מהירים יותר, מאיצים תלת מימדיים חזקים יותר ויותר זיכרון. כמו כן, המסכים בכמה מדגמי המחשבים החדשים מצוידים בתאורה אחורית בנורות LED. הצגים המשופרים צורכים פחות אנרגיה ואינם מכילים כספית.

לציון ההכרזות החדשות, השיקה החברה עיצוב חדש לאתר שלה, עם רקע שחור בעמוד הראשי וסרגלי ניווט ראשי פשוטים יותר.