אורי גלר בצרות

אמן החושים הסיר קליפ ב-YouTube שהציג אותו כשרלטן - וחטף תביעה

ארגון EFF (החזית לשחרור אלקטרוני) הגיש תביעה נגד אורי גלר, לאחר שזה פנה ל-YouTube בדרישה שיסיר באופן מיידי סרטון המציג אותו כשרלטן. הפרשה החלה אשתקד, כאשר אמן החושים טען שקטע וידאו המופיע באתר הפופולרי מפר את זכויות היוצרים שלו. כעת, חצי שנה מאוחר יותר, התגלה כי הוא כלל לא מחזיק בזכויות של הקטעים שהוצגו בסרטון.

בדצמבר האחרון שלח גלר טופס ובו דרישה להסרת הקליפ בן ה-13:35 דקות, בו מככב קוסם ידוע בשם ג'יימס ראנדי, ספקן ידוע ששם לו למטרה להוכיח כי אורי גלר ובעלי כוחות על טבעיים מפורסמים אחרים אינם אלא שרלטנים. בקליפ הדגים ראנדי כיצד לכופף כפית, לקפל לשניים מפתח או "לנחש" מה מופיע בציור של האדם שיושב מאחוריו.

בווידאו שובץ גם קטע ישן מתוכנית הלילה של ג'וני קארסון, בה פישל גלר ולא הצליח לבצע אף פעלול, אחרי שלא הביא ציוד משלו והתבקש להשתמש בכפיות שלא עברו הכנה מראש. הסרטון נשלח ל-YouTube על ידי ארגון בשם Rational Response Squad (או בקיצור, RRS), קבוצה אתאיסטית שמפריכה טענות בלתי רציונליות.

דורשים החזרת הסרטון

ג'יימס ראנדי, המככב בקליפ, נחשב לאחד מגדולי הסקפטיים כלפי מדיומים וכאלו המתיימרים להיות בעלי כוחות על טבעיים, ואף הציע פרס בסף מיליון דולר לאמן העל חושי הראשון שיוכיח כי יש לו כוחות. הפרס מעולם לא חולק - ג'יימס ראנדי הצליח להוכיח לגבי כל אחד מהטוענים לצ'ק כי מדובר בזיוף. הוא פירסם ספרים בנושא, ואף נתבע בעבר על ידי גלר בטענה שהוציא דיבתו.

גלר טען שפרסום הקליפ באתר מהווה הפרה של ה-DMCA ("חוק זכויות היוצרים של המילניום" האמריקני). אך על פי דיווח של Cnet, רק שלוש שניות מהקליפ אכן נמצאות בבעלותו של גלר. החזית לשחרור אלקטרוני (EFF) החליטה לצדד ב-RSS והיא מסייעת למייסד הארגון, שמשתמש בשם הבדוי בריאן סאפיינט, בתביעה נגד גלר. סאפיינט דורש צו שיחזיר את הסרטון לאתר, בנוסף לפיצויים והוצאות משפט.