סופי: דל ואובונטו

דל תמכור מחשבים אישיים וניידים עם אובונטו במקום חלונות

Dell הודיעה שלשום (ג') כי תתחיל למכור מחשבים עם הפצת הלינוקס אובונטו, כתחליף חלונות XP או ויסטה. Dell, שהיתה עד לאחרונה חברת המחשבים הגדולה ביותר בעולם, תהיה חברת המחשבים הגדולה היחידה שתמכור מחשבים אישיים וניידים עם לינוקס.

השמועות לגבי האפשרות ש-Dell תמכור מחשבים עם לינוקס התגברו בחודשים האחרונים, אחרי ש-Dell העלתה את האתר IdeaStorm, אתר קהילתי שנועד לאסוף רעיונות ובקשות מלקוחות החברה, בפורמט דמוי דיגג שמאפשר לגולשים להצביע בעד בקשות אחרות. הבקשה הפופולריות ביותר באתר, שזכתה עד כה לכ-130,000 הצבעות, היתה להתקנת לינוקס על מחשבים ללקוחות פרטיים, במקום או במקביל לחלונות.

בתגובה לדרישה הגורפת, הודיעה בתחילה Dell כי לא תמכור מחשבים עם לינוקס אבל תרחיב את האפשרות לקנות מחשבים ללא מערכת הפעלה בכלל. בהמשך, הכריזה כי היא שוקלת למכור מחשבים עם לינוקס אחרי הכל. מאז, השמועות עסקו בבחירת ההפצה עצמה – שמותיהן של רוב ההפצות הגדולות הועלו, ביניהן Red Hat Enterprise Linux‏, OpenSUSE ואובונטו.

באתר DistroWatch, שמודד את הפופולריות של הפצות הלינוקס השונות, אובונטו היא ההפצה הפופולרית ביותר, ואחריה OpenSUSE של Novell. לפני מספר חודשים הודיעה Dell כי ההפצה של Novell תותאם לשימוש במחשביה, אבל בסופו של דבר בחרה באובונטו. להחלטה תרמו כנראה ההעדפה אישית לאובונטו של מנכ"ל Dell מייקל דל,
וכן סקר שערכה בו 80% מהגולשים בחרו באובונטו.

צעד אנטי-מיקרוסופטי נוסף בו נקטה דל בעקבות הצעות מהאתר IdeaStorm הוא החזרת האפשרות לקנות מחשבים עם חלונות XP – אחרי שהעבירה כמעט את כל קו המחשבים הביתיים שלה לחלונות ויסטה.

לפי האתר News.com, זוהי לא הפעם הראשונה בה Dell מוכרת מחשבים עם לינוקס. במהלך 1999 ו-2000 מכרה Dell מחשבים ניידים ומחשבים אישיים ללקוחות פרטיים עם הפצת הלינוקס של Red Hat, אז הגדולה והפופולרית ביותר. הדרישה הנמוכה הביאה להספקת שיתוף הפעולה עם Red Hat ללקוחות פרטיים ב-2001, אבל Dell המשיכה למכור תחנות עבודה ושרתים עם ההפצה של Red Hat ללקוחות עסקיים. מאז, לינוקס התבגרה והבשילה כמערכת הפעלה שולחנית, ועם יישומים כמו אופן אופיס, אבולושן, ופיירפוקס, היא כבר יכולה להוות תחליף מלא לחלונות.

גם ישראל צפויה ליהנות מהאפשרות לקנות מחשבים של Dell עם אובונטו, אבל התמיכה בעברית באובונטו אינה מושלמת – אפשר לכתוב בעברית, אבל הממשק מתורגם רק באופן חלקי. מחברת DELL ישראל נמסר כי "המחשבים המצוידים באובונטו ימכרו בארץ, אך טרם נקבע תאריך לתחילת שיווקם. נושא התמיכה בעברית נמצא בתהליך הסדרה."