פנדורה: הצילו

הרדיו המקוון גוסס בעקבות העלאת תעריפי השמעת השירים - האם RIAA תצליח להשתיק את המוזיקה?

"עזרו להציל את פנדורה ואת הרדיו באינטרנט", כך נכתב במייל שהועבר לרשימת התפוצה של כלל מנויי הרדיו המקוון פנדורה, שירות אינטרנט שנחשב לאחד מסמלי הווב 2.0. על המייל היה חתום טים ווסטרגרן, מייסד השירות, שביקש ממנוייו לחתום על עצומה להצלת הרדיו ברשת.

פנדורה, אתר שמנסה לאפיין את טעמו של המשתמש ולהתאים לו מוזיקה לפי השירים שהוא בוחר להאזין להם, נמצא בסכנת קיום עקב העלאת מחירי ההשמעה של השירים בו. שירותי רדיו מקוון אחרים, כמו last.fm ו-finetune, נמצאים תחת איום אף הם, אחרי שוועדת התמלוגים שלהתאחדות תעשיית המוזיקה (RIAA) החליטה להעלות את דמי התמלוגים שתחנות אלו משלמות ל-SoundExchange, הזרוע שגובה את התשלום על השירים עבור הארגון.

כפי שפירסמנו לפני כחודש, הוועדה החליטה על עליה מדורגת בתעריפי ההשמעה עד כדי 300% יותר מהעלות הנוכחית עבור כל שיר בתוך שלוש שנים, בסופו של דבר - מ-0.008 דולר לשיר ב-2006 ל-0.019 לשיר ב-2010. מהמייל של ווסטרגרן עולה כי מדובר לא רק באיום על המשך הפעלתן של תחנות הרדיו הקטנות והפרטיות, אלא גם של המבוססות יותר.

"הרווח שהאמנים רואים מהתעריפים האלו יצטמק בקרוב עד כדי כלום כמעט, והכל יעבור לידי הלייבלים", הסביר ווסטרגרן לבלוג הגאדג'טים גיזמודו וניפץ את המיתוס לפיו העלאת התעריפים תתפיח את ארנקם של האמנים הרעבים. "זה יחסל לא מעט תחנות רדיו ברשת שהיוו את המקור היחיד לחשיפה למוזיקה עצמאית", אמר בהתייחסו לאמני אינדי שלא מושמעים ברדיו המסחרי.

כמו כן הודה כי "עסקי רדיו באינטרנט אינם רווחיים כפי שאנשים חושבים, ורובם, כולל פנדורה, הפסידו כסף עוד בתעריפים הישנים. אנחנו עובדים הכי קשה שאפשר, 15 איש במשרה מלאה, כדי להפוך את פנדורה לרווחית תוך שנה או שנתיים". עם העלאת התעריפים, החלום הזה נגיש קצת פחות.