גיימינג לקולומביין

פעילים נגד גיימינג, ביניהם ד"ר פיל וג'ק תומפסון, טוענים כי משחקי מחשב אלימים היוו השראה לטבח בווירג'יניה. אלו שהכירו את הרוצח, צ'ו סונג-הוי, מדברים על חובב נשק אמיתי ולא וירטואלי

יום אחרי שסטודנט דרום קוריאני בשם צ'ו סונג-הוי ירה ב-32 מחבריו לספסל הלימודים באוניברסיטת וירג'יניה טק, כבר נמצא מי שיאשים את תעשיית משחקי המחשב בכך שסיפקה את ההשראה לטבח ההמוני. עו"ד ג'ק תומפסון, שידוע כפעיל נמרץ נגד משחקי מחשב, הכריז בראיון לרשת הטלוויזיה פוקס כי משחקים אלימים עודדו את הרוצח ליטול רובה ולטבוח בחבריו במסדרונות האוניברסיטה.

"יש כאן מקרה של סוציופת שתיכנן את פעולותיו מראש", אמר תומפסון שעות ספורות אחרי הטבח. "אנחנו לא יודעים מה גרם לו לבצע אותו, אבל התשובה מצויה במחשב שלו. יש לבדוק את המחשב", הוסיף.

תומפסון חיזק את טענותיו באמצעות השוואה לרוצחים שביצעו את הטבח בתיכון קולומביין שבקולורדו ב-1999. לדבריו, אריק האריס ודילן קליבולד, הצעירים שרצחו 12 תלמידים ומורה בבית הספר בו למדו, הושפעו מהמשחק Doom ואף השתמשו בו למטרת אימונים לביצוע הטבח. טענותיו של תומפסון הופרכו בבלוג Kotaku, שם אישרו כי קליבולד והאריס פיתחו שלבים נוספים למשחק Doom, אבל אף אחד מהם לא דמה לבית הספר בו בוצע הטבח.

"מצאנו בדבריו של תומפסון לפחות חצי תריסר עובדות לא מדוייקות ומטעות. השאר שקרים מוחלטים", נכתב ב-Kotaku.

גם הפסיכיאטר הטלוויזיוני ד"ר פיל מגראת', הידוע בכינוי ד"ר פיל, התראיין בעקבות הטבח ל-CNN והאשים את משחקי המחשב בהחמרת האלימות.

"אם ילדים משחקים במשחק וידאו שבו מתבצע מסע רצח המוני, שמוצג באור נוצץ על גבי המסך, זה הופך לחלק ממבנה האופי של החברה שלנו", אמר. "קח את הנתונים האלו, תוסיף להם פסיכופת, סוציופט או מישהו שסובל ממחלת נפש, ומנה אחת של זעם - וההשפעה שתתקבל מסוכנת".

חובב נשק, לא גיימר

למרות שהמקרה בווירג'יניה מנוצל היטב על ידי מתנגדי הגיימינג, מסתבר כי היורה לא היה חובב משחקי מחשב מובהק, אלא סטודנט מופנם לאנגלית. מכריו ומרציו מייחסים את השפעותיו התרבותיות דווקא למחזות, אחרי שנמצאו צמד מחזות שכתב, בהם הגיבור נרצח על ידי אביו. שותפו לחדר מהמעונות תיאר אותו כמתבודד.

מבקרים אחרים מן השמאל מאשימים דווקא את תעשיית הנשק ולא את תעשיית הגיימינג - בארה"ב ניתן לרכוש בקלות ולהחזיק בנשק חם. בתמונות של סונג-הוי הוא מופיע מצולם עם כלי נשק שונים. כמו כן, נחשף כי מצבה הסוציו-אקונומי של משפחתו אינו בכי טוב והם חיים בדלות ובעוני, עוד כשגרו בבניין דירות מוזנח בסיאול שבדרום קוריאה. המחשב שלו נלקח מחדרו שבמעונות ונבדק בימים אלו.