וירוסים - גם בלינוקס

וירוס חדש תוקף נגני iPod שמריצים מערכת הפעלה חלופית מבוססת לינוקס. הסיכון להידבקות נמוך

האמונה הרווחת גורסת כי מערכות הפעלה מבוססות לינוקס חשופות פחות לסיכונים כגון וירוסים, אבל וירוס חדש שמופץ לאחרונה תוקף נגני iPod עליהם הותקנה מערכת ההפעלה החלופית.

הווירוס, שמכונה Podloso, התגלה על ידי חוקרים של חברת האבטחה קספרסקי. הווירוס סורק את כל הקבצים בנגן בעלי סיומת .elf ומדביק אותם. הנזק מסתכם בהודעה שהוא מציג על המסך, לפיה "נדבקת בווירוס Podloso".

לפי ניוזפקטור, מדובר בווירוס שמהווה הוכחת קונספט (כלומר, הוכחה שהמערכת חדירה למזיקים) יותר מאשר תוכנה מזיקה שגורמת נזק אמיתי. כמו כן, הוא לא מעתיק את עצמו אוטומטית מנגן iPod אחד לשני - הווירוס עובר רק ממחשבים אישיים לנגנים עליהם מותקנת לינוקס אבל לא להיפך.

גם בבסיס הנתונים של חברת האבטחה סימנטק הווירוס דורג כסיכון ברמה נמוכה. רוב המומחים סבורים כי ל-i-וירוסים, שם כולל לווירוסים שתוקפים נגני iPod, אין עתיד מזהיר, ובפרט במקרה של הווירוס Podloso, שמסוגל להדביק מספר קטן מאוד של נגנים בעולם. משתמשי iPod אינם נדרשים לנקוט בצעדי אבטחה מיוחדים כלשהם, פרט לסריקת אנטי וירוס רגילה.

הנגנים של אפל אמנם לא סבלו מתקפות רבות, אבל קיים מגוון רחב, של מאות וירוסים, תוכנות ריגול וסוסים טרויאנים שתוקפים מכשירים ניידים אחרים, מחשבי כף יד, סמארטפונים, PDA וסלולריים. מומחי אבטחה סבורים שככל שהשימוש במכשירים אלו יגדל, כך תתרחב תעשיית התוכנות הזדוניות סביבם.