שיא חדש נשבר

איגוד תעשיית המוזיקה RIAA תובע משתמשת פיראטית מסוכנת: ילדה בת 7, שהורידה כמה שירים מהאינטרנט בלי לשלם

תעשיית המוזיקה לא חששה בעבר להגיש תביעות הפרת זכויות יוצרים נגד קשישים, נכים, סטודנטים עניים, נתמכי סעד, אנשים חסרי מחשב ואפילו מתים, אבל הפעם נשבר שיא חדש: RIAA, איגוד המייצג את תעשיית ההקלטות האמריקנית, מתעקש לתבוע ילדה בת שבע שהורידה שירים והפרה זכויות יוצרים, לכאורה.

אמה של הילדה, טניה אנדרסון בת ה-42, היא נכה הנתמכת על ידי הביטוח הלאומי. הבת, קיילי, בת 10 כיום והיתה בת שבע בזמן שביצעה את העבירה. RIAA איתרה אותה באמצעות שם המשתמש שלה, gotenkito, אבל האם טוענת כי מדובר בשמו של מתקין שטיחים מוושינגטון ולא בכינוי של ילדתה.

טניה אנדרסון אף ביקשה כי בתה תיחקר טלפונית או באמצעות שיחת ועידה בווידאו, כדי לא לגרום לה נזק נפשי, אבל חברות התקליטים בכבודן ובעצמן (סוני BMG, אטלנטיק, UMG, קפיטול ופריוריטי) מתעקשות על חקירה של הילדה המבוהלת לבד, פנים אל פנים. לאחרונה אף הגישה האם תביעת נגד בגין הונאה, חדירה לפרטיות, ציתות אלקטרוני ועברות על חוק הונאות מחשב במסגרת החקירה שערכה RIAA.

17 אלף תביעות

חברות התקליטים זוכות מזה שנים לביקורת נוקבת על ההתנהלות שלהן בכל הנוגע לשמירה על זכויות היוצרים החתומים אצלן, שבאה לידי ביטוי בגלי תביעות בסכומי עתק כלפי משתמשי תוכנות שיתוף קבצים כמו אימיול, סולסיק וכדומה. נתבעים רבים מעדיפים לשלם את הסכומים המופקעים שהאיגוד דורש, רק כדי לא להגיע לבית המשפט.

מספר התביעות הכולל שהגיש ה-RIAA נגד משתפי קבצים חצה את קו ה-17 אלף נתבעים, אבל קיילי אנדרסון היא הצעירה ביותר ביניהם. השיא הקודם היה של בריאנה להארה, בת 12 מניו יורק שנתבעה. הוריה שילמו את הפיצויים שדרשו חברות התקליטים.

"זו התעללות בילדים", נכתב בבלוג המחאה Recording Industry Against The People. "הם סוחטים אנשים מפוחדים ולא מתוחכמים ולוחצים עליהם להתפשר בלי שחבר מושבעים ישמע את הצד שלהם", נכתב ב-P2Pnet. "הדרישה לחקירה פנים אל פנים של הילדה היא נסיון לסחוט את האם".