יאהו נגד DRM

מנהל Yahoo Music יוצא נגד הטכנולוגיה שמנסה למנוע פיראטיות. לדבריו, עד חג המולד הבא הטכנולוגיה תיעלם

בעקבות ההכרזות המפתיעות של מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס בשבוע שעבר, גם דייויד גולדברג, מנהל אתר המוזיקה של יאהו, הכריז כי גם הוא בעד ביטול ה-DRM בשירות Yahoo Music. לדבריו, בתוך שנה תהפוך החנות של יאהו לנטולת DRM לחלוטין. התאריך: לפני עונת הקניות של חג המולד.

"הלייבלים מתחילים להבין שה-DRM חייב להיעלם", אמר גולדברג בראיון ל-USA Today. בנוסף דווח כי EMI, מארבעת חברות התקליטים הגדולות ביותר כיום, מנהלת מו"מ עם יאהו במטרה להסיר את ה-DRM מהקבצים הנמכרים במסגרת האתר. במקומם, ניתן יהיה לרכוש קבצי MP3 סטנדרטיים. עוד אמר גולדברג כי לדבריו מכירות השירים הדיגיטליים יעלו ב-15 עד 20 אחוז, לו יוסרו המחסומים מהקבצים.

גם בארץ

DRM, ראשי תיבות של Digital Rights Managment, היא טכנולוגיה שמשמשת את תעשיית הבידור בקבצי מוזיקה, תוכנות וסרטים, על מנת להגביל את השימוש שהגולש מבצע בתכנים, על פי רצונן. כך למשל, לא ניתן להעביר שירים שנקנו בחנות המוזיקה של מיקרוסופט או יאהו לנגן MP3 של אפל, iPod. ל-iPod ניתן להעביר רק קבצים חופשיים, כמו MP3 נניח, או כאלו שנרכשו בחנות המקוונת המצליחה של אפל, iTunes.

ה-DRM זכה לגינוי נרחב ברחבי הרשת בשנים האחרונות, מאחר והוא יצר מצב אבסורדי בו דווקא הצרכנים המשלמים, שקנו קובץ ולא הורידו אותו בתוכנות שיתוף הקבצים, סובלים יותר ולא יכולים לעשות בו שימוש הוגן. בישראל ה-DRM זכה לכינוי נז"ק - ניהול זכויות קניין (דיגיטלי), ולא בכדי. צמד האתרים הישראלי המציע שירים בתשלום, songs.co.il ו-imusic.co.il, מוכר קבצים נטולי DRM. התופעה קיימת בארץ בעיקר בדיסקים, סרטים ומשחקים בקופסה.

בעקבות הביקורת, פירסם בשבוע שעבר מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, מכתב פתוח בו טען כי ה-DRM אכן חייב להיעלם, אך הטיל את האשמה על חברות התקליטים שמחייבות אותו למכור שירים מוגנים ומוגבלים ב-iTunes. גם יאהו הביעה לאחרונה סימני מיאוס מה-DRM, כשהציעה שיר של הזמרת נורה ג'ונס להורדה, נטול מגבלות.