פיירפוקס 3 מתקרב

כמה מהחידושים והשיפורים המתוכננים לגירסה הבאה של הדפדפן הפופולרי

מפתחי ומנהלי פרוייקט פיירפוקס פירטו את החידושים והעדכונים הצפויים בגירסה הבאה של הדפדפן הפופולרי. השקתה של גירסה 3, שזכתה לשם הקוד "Gran Paradiso", מתוכננת לרבעון השלישי של 2007, ונמצאת כרגע בשלבי אלפא.

השינוי הגדול ביותר בפיירפוקס 3 יהיה מאחורי הקלעים, במנוע שמעבד אתרי אינטרנט ומכין אותם לתצוגה. התאימות של הגירסה העתידית לתקני אינטרנט תורחב, ותתווסף תמיכה לחלקים נוספים של תקן CSS3.

בנוסף, המפתחים שוקדים על הוספת אפשרות לשמירת עמודי אינטרנט כמסמכי PDF ישירות מהדפדפן, בדומה לפונקציה הקיימת באופן אופיס למשל. מערכת זו תשולב בצורה כלשהי עם מערכת ההיסטוריה, וככל הנראה תשמור עותקים ארכיוניים מלאים של כל עמוד בהיסטוריית הגלישה של פיירפוקס. כרגע לא ברור מה יעלה בגורלו של הממשק המשולב להיסטוריית הגלישה ולסימניות, הקרוי Places. הפיצ'ר המדובר היה אמור להיות חלק מפיירפוקס 2, אבל נדחה לגירסה 3 ולאחרונה עוכב שוב לצורך תכנון מחדש.

שילוב עם ויסטה

התמיכה בתוספים וערכות עיצוב תשופר, ואפשר יהיה להתקין אותם מבלי להפעיל מחדש את הדפדפן. לממשק הלשוניות צפויות להתווסף מספר אפשרויות נוספות לקיבוץ לשוניות ולתצוגה מקדימה, בדומה לפיצ'ר הקיים ב-OS X ובאינטרנט אקספלורר 7 או בתוסף FoxPose.

במערכת הסימניות תשולב אפשרות לשמירת סימניות מקוונות, כדי להשתמש באותה ערכת סימניות במספר מחשבים שונים. כמו כן, פיירפוקס 3 ידע לפתוח קבצים באמצעות שירותי רשת, לשיפור התמיכה בשירותים דוגמת Google Document and Spreadsheets. במסגרת עדכון זה, ייתכן שתהיה אפשרות לפתיחת קישורי מייל (mailto:‎)‏ באמצעות שירותים מקוונים כמו Gmail.

התמיכה בהדפסה תשופר כדי למנוע קטיעת פסקאות. בדומה לסאפארי ב-OS X, מצב גלישה פרטית יאפשר לכבות את זיכרון המטמון, היסטוריית הגלישה ופיצ'רים דומים אחרים כדי לא להשאיר על המחשב עקבות מגלישה באתרים רגישים. באותו נושא, צפויה להתווסף תמיכה במערכת בקרת ההורים המשולבת בחלונות ויסטה, כדי לאפשר להורים לפקח על שעות השימוש בדפדפן ועל האתרים אליהם אפשר להגיע.

עבור מנהלי רשת, תתווסף האפשרות להתקין את פיירפוקס באמצעות MSI, לפריסה אוטומטית על גבי מספר מחשבים בו זמנית, וכן לפקח על אפשרויות השימוש בדפדפן באמצעות Group Policy. מערכת הדיווח על באגים ושגיאות קריטיות הקיימת תוחלף ב-Airbag הפתוחה של גוגל, וערכת העיצוב הנוכחית תפוצל לשתיים, כדי לשלב את הדפדפן בצורה טובה יותר עם חלונות XP וכן עם ויסטה.

את האלפא השניה של פיירפוקס 3 אפשר כבר להוריד ולהתקין, אבל רוב השינויים המפורטים לא כלולים בה עדיין, והיא רחוקה מלהיות יציבה מספיק לשימוש יומיומי.