Gmail נפתח לכולם

בתום למעלה משנתיים של פעילות סגורה למוזמנים בלבד, נפתח Gmail לרישום חופשי. הזמנות? כבר לא צריך אותן

משתמשים שגלשו בשעות האחרונות לדף הכניסה של Gmail מישראל, שירות הדואר של גוגל, גילו כי לראשונה מופיעה בו האפשרות להצטרף לשירות באופן חופשי. עד עתה ניתן היה להירשם רק באמצעות הזמנה ממשתמש קיים. מהיום (ד') יכול כל גולש שמעוניין בתיבה לפתוח חשבון ללא מגבלות.

ב-2004 יצאה ענקית החיפוש בהכרזה שנשמעה מופרכת, במיוחד בהתחשב בעובדה שהיא פורסמה ב-1 באפריל: החברה הודיעה כי היא משיקה שירות דואר אלקטרוני בנפח חסר התקדים של 1 ג'יגהבייט (שגדל מאז ללמעלה מ-2.8 ג'יגהבייט, וממשיך לגדול בקצב איטי). רבים סירבו להאמין, אבל התעלול השיווקי התגלה כאמת. בתחילת הדרך הוקצבו לכל משתמש רק הזמנה אחת או שתיים.

המודל העסקי של השירות, רווח מפירסומות טקסט מותאמות אישית למיילים, זכה לדיון ציבורי נרחב. המתנגדים טענו כי "גוגל בודקת לנו את המיילים", והתומכים טענו כי מדובר בסריקה רובוטית בלבד ולא בפלישה לפרטיות.

סגירת השירות למוזמנים בלבד היה צעד נבון מצד גוגל, שהצליחה לעורר באזז סביב תיבת הדואר האלקטרוני שלה. סביב Gmail התפתח מעין "שוק שחור" של סחר בהזמנות, ואתרים כמו GmailSwap לשעבר ו-eBay איפשרו רכישת או החלפת הזמנות לשירות, בניגוד, אגב, לתנאי השירות.

החברה נימקה את הגבלת ההרשמה לשירות בהיותו פרויקט נסיוני בבטא, וברצון לשמור על קצב גידול סביר במספר המשתמשים. מאוחר יותר נוספה אפשרות להרשמה דרך טלפונים סלולריים בארה"ב בלבד. עם העלייה בפופולריות תם המחסור בהזמנות, וכיום ניתן להשיג אלפים כאלו ברשת.

משתמשים מישראל שמעוניינים להירשם לשירות יכולים לעשות זאת כעת בכתובת:http://mail.google.com/mail/signup. בארה"ב השירות עדיין זמין לבעלי סלולרי בלבד, וייפתח בהמשך.