PDF יוצא לחופשי

חברת אדובי, יצרנית תוכנת אקרובט ופורמט המסמכים הקנייני של התוכנה, תעביר את השליטה בתקן לציבור

אדובי הודיעה היום כי היא משחחרת לציבור את המפרט המלא של טכנולוגיית PDF הקניינית שלה, במטרה להגיש אותו לפרסום כתקן בינלאומי של ISO (ארגון התקנים הבינלאומי, International Standards Organization).

פורמט הקבצים PDF של אדובי נועד לאפשר העברת מסמכים מורכבים בצורה שלא תלויה בפלטפורמה מסוימת. הוא הפך לנפוץ במיוחד במוסדות וארגונים גדולים, אבל רבים חוששים להשתמש בו כל עוד מדובר בטכנולוגיה קניינית של גוף מסחרי.

אדובי אמנם שחררה כבר את המפרט של PDF והקנתה רישיון חופשי לשימוש בו, אבל הוא נותר בשליטתה המלאה. עתה, במסגרת תהליך התקנון ב-ISO, המפרט ישחורר לקבלת משוב ציבורי מחברי הארגון, וכבר לא יהיה שייך לאדובי.

על פי אתר news.com, לקוחות מוסדיים של אדובי אמרו כי ירגישו בטוחים יותר להשתמש בפורמט PDF אם יהפוך לתקן ISO. אדובי תעביר את המפרט ל-AIIM, איגוד בינלאומי העוסק בניהול תוכן בארגונים, כדי שינסח את טיוטת התקן ויגיש אותה לגוף התקינה. שם, הוא יעבור אישור בידי ועדה שתכלול נציגים מתאגידים וגופים ממשלתיים.

קווין לינץ', מהנדס התוכנה הראשי של אדובי, הודה כי החברה שקלה לבצע מהלך דומה גם עם הטכנולוגיה שמאחורי פלאש, אך הפורמט עודנו נתון לשינויים תדירים, ואינו יציב דיו כדי להיות מועמד לתיקנון.

גם מיקרוסופט מנסה

פורמט מסמכים אחר שזכה כבר למעמד של תקן ISO הוא OpenDocument, פורמט המסמכים עליו מבוססת חבילת התוכנות המשרדיות OpenOffice 2.0. חבילה זו נחשבת למתחרה הגדולה ביותר של חבילת אופיס של מיקרוסופט, ובתגובה להגשת תקן OpenDocument ל-ISO, הגישה גם ענקית התוכנה את תקן המסמכים שלה - OOXML - לתיקנון.

עם זאת, לאור הביקורת החריפה שנמתחה על מפרט OOXML ועל האופן בו הוגש לגוף התקינה, לא ברור האם ארגונים וגופים ממשלתיים יבחרו לאמץ אותו, גם אם יהפוך לתקן מאושר.