כלכלת ה-iPod

מדד ה-iPod בוחן את חוזק הכלכלה לפי עלות הגאדג'ט הפופולרי בשוק המקומי, בדומה למדד הביק-מק הוותיק של האקונומיסט. לפי מחיר הנגן של אפל, ישראל היא המדינה השנייה היקרה ביותר בעולם

האקונומיסט משתמש במחירו של הביג-מק כמדד לערך הריאלי של המטבעות השונים מול הדולר (במונחי כוח קנייה של ההמבורגר הכפול), אבל בנק אוסטרלי בשם Commonwealth מציע שיטה מודרנית ומקורית עוד יותר. לפי דיווח של ה-BBC, הבנק קבע את מדד ה-iPod, שבוחן את הכלכלה העולמית באמצעות מחירו של נגן iPod Nano בנפח שני ג'יגהבייט.

iPod הוא הנגן הנמכר ביותר כיום, ורק בשנה שעברה מכרה אפל 21 מיליון יחידות ממנו ברחבי העולם. מתוך 26 המדינות בהן נמכר הנגן ונבדקו על ידי הבנק האוסטרלי, ברזיל היא המדינה היקרה ביותר לקנות בה נגן iPod Nano. מחירו שם מטפס ל-327.71 דולר. קנדה, בה הוא עולה 144.20 דולר בלבד, היא המדינה הזולה ביותר. באוסטרליה, אגב, הנגן זול יותר מאשר בארה"ב.

ישראל אמנם לא נמנית על המדינות שבדק הבנק האוסטרלי, אבל אפשר למקם אותה ברשימה בקלות יחסית. נגן iPod בנפח שני גיגהבייט עולה בארץ 948 ש"ח, כך על פי אתר ידע, הנציגה הרשמית של אפל בישראל. סכום זה שווה ערך ל-225.13 דולר ארה"ב - כלומר, מקום אחד מעל הודו, בה מחיר הנגן עומד על 222.27 דולר ומקום אחד מתחת לברזיל.

האם ה-iPod יקר מדי?

מדד הביג-מק המקורי משמש כבר 20 שנה כאמצעי להערכת יוקר המחיה במדינות בעזרת מוצר הדגל של מק'דונלדס, ומייצג את כוח הקנייה של האזרחים. גם במדד זה מצבה של ישראל אינו מרנין: ביוני האחרון הגיעו מחירו של ההמבורגר המגודל ל-15.5 שקל, שהם 3.40 דולר - מקום טוב באמצע.

עם זאת, רבים טוענים כי בישראל למדד יש פחות משמעות, בשל העובדה שהקציצה הפופולרית בסניפי מקדונלדס בישראל היא מק-רויאל ולא ביג-מק. האם תמונת המצב המתקבלת ממדד ה-iPod רלוונטית יותר? כלומר, האם יוקר המחיה בישראל גבוה מאוד, או שמא מחירו של הנגן של אפל סתם מופרז?

את תגובת ידע מחשבים לא ניתן היה לקבל עד זמן פרסום הכתבה.

מחירים בעולם