סקס, סמים וקוד פתוח

עיריית אמסטרדם בוחנת את האפשרות של מעבר למיחשוב מבוסס תוכנות פתוחות קוד. מתי אצלינו?

בעקבות עיריית מינכן, ממשלת צרפת ואפילו איראן, גם עיריית אמסטרדם בוחנת את האפשרות של מעבר לתוכנות קוד פתוח. על פי הדיווח של Cnet, הכוונה היא להתקין לינוקס במקום חלונות גם על מחשבי העובדים, ולא רק על השרתים כמקובל, זאת, על מנת להפחית את התלות של העירייה במונופולים.

במסגרת הפרוייקט, הקציבה עיריית אמסטרדם 393,900 דולר, שישמשו להמרת תחנות העבודה האישיות של עובדי העירייה ללינוקס. אם הסכום נשמע זעום, במיוחד ביחס לעלויות הנכבדות של חלונות ויסטה החדשה (החל מ-100 דולר לגירסה הבסיסית) - הסיבה היא שמערכת ההפעלה עצמה חינמית. ההוצאות היחידות הן התקנה ותחזוקה.

גם אם יתבצע מעבר מלא לשימוש בלינוקס ואופן אופיס במקום בתוכנות של מיקרוסופט, מהעיריה נמסר כי אין בכוונתם להימנע באופן מוחלט בשימוש במוצריה של ענקית התוכנה. "החוזה הבא עם מיקרוסופט יהיה קטן יותר", אמרו.

10 הערים הגדולות אמרו "לא" למיקרוסופט

ב-2003 הכריזה ממשלת הולנד על פרוייקט Open Standards and Open Source Software (ובקיצור, OSSOS), אותו היא מממנת. תשע ערים במדינה - ביניהן האג, הארלם וגרונינגן - חתמו על אמנה, לפיה יעשו אף הן מאמצים לעבור לתוכנות קוד פתוח כדי להיפטר מהתלות בספקים ולהגיע לעצמאות דיגיטלית.

מגמת הקוד הפתוח באירופה כולה מתחזקת: עיריית וינה שבאוסטריה, למשל, החליפה את מערכת ההפעלה של העובדים ברד האט לינוקס, בעוד שמינכן שבגרמניה בחרה בדביאן ונמצאת בשלבי הגירה התחלתיים.

גם עיריית בירמינגהם שבאנגליה הקצתה משאבים בסך מיליון דולר למעבר ללינוקס, אך בסוף נטשה את הפרוייקט, בטענה ש-XP יותר זולה.

עיריית תל-אביב: בדקנו, והחלטנו לא לעבור

מתי תיושם תוכנית דומה בערים הגדולות בישראל? מעיריית תל אביב נמסר כי לא בקרוב. "עיריית תל אביב-יפו ערכה בדיקה לפני כשנתיים האם לעבור לשימוש בקוד פתוח", מסר הילל פרטוק, דובר העירייה. "תוצאות הבדיקה העלו כי ההוצאות שיגרמו לעירייה מול החיסכון שתקבל בחתימת הסכם תלת שנתי עם חברת מיקרוסופט, אינן כדאיות מבחינה כלכלית. אגף המיחשוב בעירייה ממשיך לבחון את הנחות היסוד והתועלת הכלכלית הטמונה ביישום שכזה. עיריית תל אביב רק לפני תקופה קצרה סיימנו מהלך מורכז של מעבר לחלונות XP. לפיכך, עיריית תל-אביב-יפו לא תעבור למערכת חלונות ויסטה החדשה בתקופה הקרובה".