רוצים עברית? שלמו

נציגות אפל בישראל גובה מבעלי iPod שלא נרכש דרכה 49 ש"ח עבור תמיכה עברית

היום (א') הודיעה ידע מחשבים כי לא תספק בחינם את גירסה 2 החדשה של iPodHe, תוכנת התרגום הרשמית, לבעלי נגנים שלא נרכשו אצל משווק ישראלי מורשה.

למעשה, כל מי שקנה iPod בחו"ל, גם אם מדובר בחנות אפלסטור רשמית, ולא ב-eBay חלילה, יידרש לשלם לנציגות אפל בישראל 49 ש"ח עבור עדכון התוכנה. זאת, למרות שהאחריות של "ידע" תקפה גם על נגנים שלא נרכשו דרכה.

משתמשי פורום Mac-it למשל, שניסו להתקין את התוכנה, המאפשרת צפייה בשמות שירים בעברית ב-iPod, נתקלו לאחרונה בהודעה הבאה: ל-iPod שברשותך אין רשיון לתוכנת iPodHE. אם ברצונך לרכוש את התוכנה, פנה לאתר ידע".

ידע מזהה את הרוכשים בחו"ל לפי המספר הסידורי של ה-iPod. במהלך ההתקנה התוכנה בודקת אם הנגן מופיע בבסיס הנתונים, ואם כן - ממשיכה בהתקנת התמיכה בעברית. אם לא - יש לשלם בעדה.

אפל לא מימנה

בעלי נגנים שנרכשו בחו"ל בוודאי לא ממש מרוצים, אבל יצחק רדשקוביץ, מנכ"ל ידע, לא מבין על מה המהומה.

"יש מדינות שבהן הלוקאליזציה (התאמה לשפה המקומית - א.ש.) ל-iPod בכלל לא קיימת", אמר לנענע כשנשאל אם במדינות אחרות גובים תשלום דומה. "התרגום לעברית הוא מוצר ככל מוצר אחר. כשחברות מפתחות מוצרים, הן מוכרות אותן. למשתמשי iPod שרכשו אותו בישראל דרך משווק מורשה, אנחנו נותנים את העברית חינם".

- אז התמיכה בעברית ל-iPod היא יוזמה מקומית של ידע, שלא נתמכת על די אפל העולמית?

"בדיוק כך. אפל לא משתתפת בזה. זו יוזמה שלנו להתאמה לקהל המקומי, שהושקעו בפיתוח שלה עשרות אלפי דולרים. לאפל העולמית אין שום נגיעה לתוכנה וזה לא מוצר שלהם. אם זה היה מוצר של אפל העולמית, היית יכולה לקנות נגן ולקבל אותו כבר בארה"ב. יש הרבה מאוד חברות חיצוניות שמייצרות תוכנות צד שלישי ל-iPod וגובות עבורן תשלום. אנחנו עושים אותו הדבר".

- אבל אתם הנציגות של אפל בישראל. זה נשמע כמו מצב בו מיקרוסופט ישראל תפיץ תיקוני באגים בעברית לאופיס, תמורת תשלום.

"מיקרוסופט ישראל היא בבעלות מיקרוסופט העולמית וידע לא. בנוסף, לא היתה דרישה מאפל לבצע לוקאליזציה ל-iPod. במה שקשור ל-OSX יש התאמה למשתמש הישראלי, אבל לא ב-iPod. לא ברור לי למה הטענות".

יש תוכנה חלופית

משתמשים שמוכנים לקחת את הסיכון ולהתקין תוכנה חלופית מוזמנים לנסות את HebPod, תוכנה תומכת עברית שלא פותחה על ידי ידע ולא נתמכרת על ידה. שימו לב שהתקנת תוכנה חיצונית גוררת ביטול האחריות על הנגן.

כמו כן, HebPod מתאימה למשתמשי חלונות בלבד, ולא תעזור לבעלי מקינטוש. מי שהספיק להתקין את iPodHe בגירסת הבטא שלה, לפני שזו הוסרה מאתר ידע בספטמבר - חסך 50 שקלים.