עגלה עם סוסה 2.0

פרוייקט נוסטלגיה מקוון של איגוד האינטרנט מחזיר לחיים שירים עבריים אבודים. בקרוב נוכל להוריד בחינם את "הנהג שלנו חברה'מן" ב-mp3

בשעה שחברות התקליטים מתקוטטות בבתי משפט עם גולשים שמורידים קבצי MP3 והחברות שמספקות להם את תוכנות ההורדה האלו, יש לא מעט שירים נוסטלגיים שזכויות היוצרים כבר לא חלות עליהם וכעת הם חופשיים לשימוש (Public Domain).

בחלוף פרק זמן מסויים (המשתנה בין בעלי הזכויות השונים על השירים, ומגיע למקסימום 70 שנה), מותר להוריד אותם בחינם, אבל בניגוד ללהיטי פופ - לא תמיד קל למצוא אותם בסולסיק או ביטורנט. פרוייקט חדש של איגוד האינטרנט ושל העמותה למורשת הזמר העברי מבטיח להחזיר את השירים האלו לחיים באמצעות העלאתם לרשת.

האיגוד יתמוך בהמרת הקלטות של שירים עבריים שהוקלטו על קלטות מגנטיות לפורמט דיגיטלי ובהקלטת שירים ישנים. היצירות, ביניהן "נומי נומי ילדתי", "אם בהר חצבת אבן", "אצא לי אל היער", "אש אש מדורה", "הנהג שלנו חברה'מן" וגם "הצופים והצופות", יועלו לאתר של העמותה למורשת הזמר העברי, שבמרכז פעילותה עומד המלחין נחום היימן.

מעט שירים בינתיים

"עד מחצית פברואר יהיו רק 10 שירים, אבל לפי ההתחייבות של העמותה יהיו לפחות 50", אמר לנו יוני נוקד, חבר הנהלת איגוד האינטרנט הישראלי וחובב מוזיקה עברית, שנמנה על יוזמי הפרוייקט. "השירים האלו נבחרו מתוך הנחה שכולנו גדלנו עליהם, שירים שנשתמרו מסיבות היסטוריות אפילו".

"עם שלא משמר את התרבות שלו, מאבד את העבר, אין לו הווה והוא שורף את העתיד", אמר המלחין נחום היימן. "במדינה בה הקוטביות גדולה בין אלו שיש להם ואלו שאין להם, ראוי שארגונים ועמותות שיכולים להרשות לעצמם, יתרמו לנחלת הכלל".

מודל ישראלי דומה, של שימוש בתכנים המצויים ברשות הציבור, אפשר למצוא בפרוייקט בן יהודה, פרויקט התנדבותי להעתקת קלאסיקות נבחרות מהספרות העברית לרשת.