חטיף במסווה

אסם בחרה בשיטת שיווק שנויה במחלוקת לקידום מכירות: פרסום סמוי בבלוגים, רשתות חברתיות ותוכנות מסרים מיידים

"נותרו לי רק עוד 4 חודשים לחיות. קיבלתי היום בבוקר את ההודעה הגורלית, אולי איכשהו אני יצא מזה, הנה תמונה של המכתב שקיבלתי", הכריז בלוג ספרטני ובלתי מעוצב בשחור-לבן, שעלה לפני ימים ספורים לישראבלוג.

אין טעם להשתתף בצערו של אותו בלוגר גוסס - מסתבר כי אותו מכתב כביכול, אליו קישר הבלוגר, הוא בכלל האתר החדש שהוקם במסגרת קמפיין ביסלי דק.

הקישור הוסווה באמצעות שירות TinyURL שמקצר לינקים וגם מסתיר את היעד אליהם הם מובילים. מי שהקליק הכניס כמה שקלים לכיסו של הבלוגר הפיקטיבי, המכונה בעגה מקצועית "באזר".

הבלוג הוא אחד מיני רבים שהוקמו אך ורק כדי להביא גולשים לאתר המוקדש לחטיף, תוך שימוש בספאם תגובות בבלוגים אחרים. בחלק מהמקרים, הספאמרים התחזו למגיבים הקבועים בבלוג כדי לפתות את בעליו להקליק על הלינק.

"בזמן האחרון אתם רושמים תגובות על שם ביסלי - דניאלוש ועומרוש (חברה מושלמת שלי) וזה לא בסדר וחלק מחקתי .. !! אני יעדיף שתרשמו ללא שם מאשר על שמות של ילדים אחרים אז תפסיקו אנשים זה לא בסדר ויש לי כבר כמה רעיונות מי זה / זאת אבל אני לא בטוחה", כתבה בלוגרית בת 11 בשם פרינסס.

בינתיים, הבלוג "נותרו לי עוד 4 חודשים לחיות" הוסר לחלוטין מישראבלוג. לאסם יש בלוג פרסומי נוסף בתפוז, אלא שהפעם מדובר בשיתוף פעולה ולא בספאם שמתחזה למחלה סופנית.

"אנחנו מעיפים"

"הבאזרים הם מובילים חברתיים שמפיצים את הלינק לאתר מאחר לשני, עם מספר מזהה שמייצג אותם, ברשתות חברתיות כמו שוקס ומקושרים, ב-ICQ, מסנג'ר, פורומים וצ'טים", הסביר יניב ויצמן, מנכ"ל חברת Teenk, שמנהלת את הקמפיין.

ויצמן מכחיש כי הספאם בבלוגים הוא הנחיה ישירה של החברה ומבהיר כי המדיניות הרשמית אוסרת זאת. "אנחנו מבצעים בקרה שוטפת על הבאזרים שלנו, וזה לא פשוט כשעובדים עם 1,000 בני נוער. דברים כאלו מטופלים בסופו של דבר", אמר בראיון לנענע מחשבים.

- מה יעלה בגורלו של הבלוגר שעומד למות תוך ארבעה חודשים בגלל ביסלי?

"כאלו אנשים אנחנו מעיפים".

זול ואפקטיבי

קוראים לזה פירסום מפה לאוזן (WOMM), או "באז מארקטינג", שיטת שיווק שתופסת תאוצה בשנים האחרונות, גם משום שהיא אינה כרוכה בעלויות גבוהות. במקום או לצד פירסום באמצעי תקשורת שמרניים יותר, כמו טלוויזיה או שלטי חוצות, הפרסומת עוברת מפה לאוזן. האמצעי הזה משמש גם חברות כגון ברגר קינג, שהפיצה סרטון פירסומת הומוריסטי ברשת, וגוגל, שבראה את Gmail כשירות שדורש הזמנה מחבר שכבר מנוי אליו.

חברות קידום מכירות לא מקוון שוכרות לעתים שחקנים שידברו בשבחו של מוצר בקול רם במקומות ציבוריים. במקרה של החטיף של אוסם, הקישור לאתר המוצר הופץ בבלוגים, טוקבקים, תוכנות מסרים מידיים ורשתות חברתיות. "המפרסמים" הם בני נוער פופולריים, וכפי שניתן לראות בשאלון ההרשמה, דרישות הקבלה כוללות רשימת חברים מקוונים גדולה. ככל שיותר חברים נכנסים לקישור - כך הם מרוויחים יותר.