תנו לגלוש בארץ הזו!

המאבק באתרים עויני פיירפוקס מסלים עם עצומה חדשה ופניות לחברי כנסת. המתנגדים טוענים שחבל על הזמן, וחייבים לחכות שהאתרים יכאיבו לחברות בכיס

פסקה ראשונה

אינספור נסיונות, עצומות, מכתבי תלונה ושיחות טלפון למוקדי שירות הלקוחות של החברות הישראליות לא עזרו: מספר לא מבוטל של אתרים בולטים ברשת הישראלית עדיין דורשים מהגולש להשתמש רק בדפדפן אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט.

בנסיון נוסף לשינוי התגייסו חברי פורום משתמשי המקינטוש הישראלי Mac-it למלחמה באתרים העויינים. בני הזוג רודד ושרה קונפורטי, שעומדים מאחורי היוזמה, הם אמנם משתמשי מק למעלה משש שנים, אבל בעצומה שניסחו הם דורשים תאימות לכל הדפדפנים: ספארי (למקינטוש), פיירפוקס (לכל פלטפורמה) וקונקרר (דפדפן ללינוקס).

"אנחנו לא ממציאים את הגלגל", מודה שרה בנסון-קונפורטי, סטודנטית לרפואה השוהה בחו"ל, בראיון לנענע מחשבים. "היו נסיונות קודמים בארץ שלא צלחו, אבל מאז גברה המודעות לשימוש בדפדפנים אלטרנטיביים. אתר של חברה מכובדת שמתאים רק לאינטרנט אקספלורר שקול בעיני לחנות בגדים שמוכרת בגדים במידה 36 בלבד. ואני לא אקנה בחנות כזו".

- בנק הוא בכל זאת חברה למטרת רווח ולא מוסד ממשלתי. איך אפשר לבוא אליהם בדרישות?

"בנק אמור לספק באמצעות האתר שלו שירות לכלל הלקוחות שלו. הזכות לקבל את השירות באתר היא לא זכות בסיסית, אבל זו פגיעה בנו כצרכנים".

11% לא נוגעים באקספלורר

סטטיסטיקות כלל עולמיות טוענות שהדפדפנים האלטרנטיביים הולכים וכובשים נתח משמעותי על חשבון אקספלורר: המספרים עומדים על כ-11% מן הגולשים, ביניהם משתמשי חלונות, מקינטוש ולינוקס, שמעדיפים את הדפדפן החופשי פיירפוקס. השקת פיירפוקס 2 באוקטובר אף הביאה לגידול קל במספר המשתמשים.

הבנקים, חברות התקשורת, חברות הסלולר, אתרי חדשות ואחרים לא שמעו על הסטטיסטיקות האלו. באתר של הפועלים, למשל, הטקסט בעברית הפוך ולא ניתן לתיקון בשינוי קידוד. באתר של הארץ מתבלבל הסדר בשורות בהן משולב טקסט בעברית עם אנגלית.

למותר לציין כי יש תקנים וכללים שמאפשרים למפתחים ליצור אתר שכולם יכולים לגלוש בו, אבל המתכנתים הישראלים פשוט לא מייחסים להם משמעות ומתייחסים לקהל חסרי האקספלורר כאחוז זניח. חלק מהקהל הזה בוחר, מסיבות אידיאולוגיות או טכניות, לא להשתמש בדפדפן מבית מיקרוסופט. לחלקו - משתמשי מק או לינוקס - אין ברירה.

ובכל זאת, מעטים האתרים שעונים על דרישות ארגון האינטרנט העולמי (W3C) ומאפשרים גלישה שלא באמצעות אקספלורר.

רשימה שחורה

בינתיים חתמו על העצומה כ-400 איש. "תהיה מערכת משוב שתאפשר לגולשים להזין כתובות של אתרים ופירוט של איזה פיצ'ר לא עבד להם בגלישה עם פיירפוקס, למשל. את יכולה לקרוא לזה רשימה שחורה".

- מה תעשו עם החתימות?

"אנחנו מתכוונים להעביר עותקים של העצומה לכל אתר שיימצא כלא-תואם לדפדפנים אלטרנטיביים. נפנה גם למשרד התקשורת. זו האוטוריטה היחידה בתחום הזה. אפילו לאיגוד האינטרנט הישראלי (המעודד נגישות - א.ש.), אגב, יש אתר שלא תואם לסטדנרטים. אנחנו רוצים להרחיק לכת ואפילו לנסות להציע פתרונות טכניים לבעלי האתרים השונים במקרה של חוסר תאימות".

פינס כבר מסדר

ריימונד, אחד המשתמשים בפורום Mac-it, פנה באופן עצמאי לח"כ אופיר פז-פינס במכתב וביקש ממנו לחייב את הבנקים להנגיש את אתריהם לכלל הגולשים בישראל. בתגובה קיבל מכתב תשובה תמוה, בו ח"כ פינס מתייחס לעמלות בנקים: "כידוע לך, בימים הקרובים תוקם ועדת חקירה לעניין עמלות הבנקים ואני אעמוד בראשה. במסגרת הועדה נדון בנושא נגישות העמלות לציבור הרחב".

ריימונד דווקא לא לועג לניתוק של ח"כ פינס, שככל הנראה לא שמע על מלחמת הדפדפנים. "הפתרון הוא הרבה מכתבים לחבר כנסת, שלפחות חצי מאוזנו כרויה לעברנו", אומר ריימונד. "זה מה שיעזור לו להבין את הבעיה, ואולי להעלות אותה לסדר היום של הוועדה שהוא יעמוד בראשה".

"עצומות לא יעזרו"

במקביל לצעדים אלו, פירסם אבירם חניק, מנכ"ל חברת האבטחה ביונד סקיוריטי לאבטחה ובדיקות מוצרים, מאמר נוקב (ראה מסגרת) נגד אתר האינטרנט הבעייתי של אורנג'. חניק ניסה לקנות רינגטון באתר באמצעות פיירפוקס, ביזבז 10 דקות בדילוג בין הדפים השונים לפני שגילה שכפתור ה"שלח" לא עובד. אורנג' הפסידו כמה שקלים.

אם הסטטיסטיקות של שימוש בדפדפנים בישראל דומות לחו"ל, הרי ש-11% ממנויי אורנג', דווקא אלו שנוטים לכיוון הגאדג'טים והטכנולוגיה (המכונים early adopters), לא יכולים לתת לחברה את כספם בגלל האתר.

המסר של חניק: אין צורך בעצומות, צריך רק להצביע ברגליים ולקנות אצל מישהו אחר. כשאורנג' ירגישו את משתמשי הדפדפנים האלטרנטיביים בדו"חות הכספיים, אולי משהו ישתנה.

"אני לא נגד העצומה", מסביר חניק בראיון לנענע מחשבים. "אני פשוט מוצא שיש בזה משהו תבוסתני. האתרים היחידים שאני יכול לבוא אליהם בטענות בגלל חוסר תאימות לסטנדרטים הם אלו שאני משלם להם מסים, כמו ביטוח לאומי או מס הכנסה.

"אורנג', לעומת זאת, לא חייבת לי כלום. אם הייתי חירש או עיוור זה היה רלוונטי, אבל אני ברוך השם בסדר. זה מיותר לבקש שיעשו לי טובה ויתאימו את האתר כדי שאני אוכל לקנות בו רינגטונים, משחקים או אביזרים. אני פשוט אלך ואקנה באתרים בחו"ל".

כמה אורנג' הפסידה היום?

השבוע החלטתי להחליף את צלצול הטלפון במכשיר שלי, נכנסתי ל-orange.co.il על מנת לקנות רינגטון. אחרי 10 דקות מתישות, שבהן נלחמתי עם ממשק בעייתי ועברתי לחלופין בין פיירפוקס לקונקורר, הגעתי לשלב שבו הייתי צריך ללחוץ על "שלח" - השלב הסופי שהיה שולח לי את הרינגטון ומוסיף עוד כמה אגורות לשורת הרווח של אורנג' - ולא הצלחתי ללחוץ עליו.

נראה שמנכ"ל אורנג', בניגוד אלי, לא מוטרד מבעיות התאימות לפיירפוקס. אולי הוא חושב שהחברה מרוויחה מספיק ואין צורך להרוויח יותר. להמשך הכתבה>>