בקרוב: ויקיגוגל

מייסד וויקיפדיה, ג'ימי וויילס, שוקד על מנוע חיפוש דמוקרטי חדש בו הגולשים יעדכנו את דפי התוצאות. המטרה: להתחרות בגוגל ויאהו

גי'מי ("ג'ימבו") וויילס, מייסד ויקיפדיה, פרש לאחרונה מהנהלת האנציקלופדיה החופשית. לפי דיווח של הטיימס אונליין, הוא כבר מצא לו פרוייקט חדש: מנוע חיפוש שיתחרה בזה של גוגל ויאהו, במימון הענקית אמזון.

הטכנולוגיה שמאחורי מנוע החיפוש דומה לזו של ויקיפדיה, שפותחה בשנת 2004. מנוע החיפוש, שמכונה Wikiasari, יאפשר לגולשים לעדכן ידנית את דף תוצאות החיפוש ולהוסיף קישורים רלוונטיים, בדומה לאופן שבו הם מעדכנים ערכים בוויקיפדיה. המנוע של גוגל, לשם השוואה, משיג תוצאות חיפוש בעזרת אלגוריתם שסורק את הרשת, סופר כמה קישורים יש לאתר מסויים וכך נותן לו משקל.

"גוגל מצטיינת בכל מיני סוגים של חיפוש, אבל במקרים רבים היא מחזירה תוצאות שכולן ספאם וזבל בלתי שמיש", אמר וויילס. "נסו לחפש, למשל, בתי מלון בטמפה. לא מקבלים אף תוצאה רלוונטית".

אדם במקום אלגוריתם

ווילס סבור שמחשב לא יכול להחליף את תפקידו של אדם במתן תשובה לשאלה האם תוצאות של חיפוש מסויימות טובות או לא. קהילת משתמשים שרוחשת אמון כלפי חבריה יכולה לעשות זאת בשניות אחדות. בדף הראשי של Wikisari פירסם וויילס הודעה וכתב כי הוא מחפש מפתחים ומתנדבים שיתחילו לממש את הרעיון. הוא הכחיש כי אמזון מעורבת בפיתוח.

שירות החיפוש Wikisari (שילוב בין יפנית להוואית, שפירושו "חיפוש מהיר") יתפקד כמחלקה בחברת Wikia של וויילס (שלהבדיל מוויקיפדיה, פועלת כגוף למטרת רווח). בבלוג TechCrunch טוען מייקל ארינגטון שבשלבים הראשונים של בניית השירות, יושם דגש על איכות התוצאות, ורק אחר כך על עומק ומגוון הערכים.

מנוע החיפוש עצמו, לכשיבנה, יתבסס על קוד פתוח. ארינגטון אף פירסם צילומי מסך של השירות הנסיוני, אם כי הבהיר שלא ניתן לבדוק את אמיתותם.