RSS זה של מיקרוסופט?

החברה הגישה שתי בקשות לפטנטים על טכנולוגיית הפצת התוכן הפופולרית RSS, שמישהו אחר המציא

מיקרוסופט הגישה שתי בקשות לרישום פטנטים על RSS, טכנולוגיה נפוצה להפצת תכנים באינטרנט, כך מדווח Cnet.

הפטנט, אם יאושר, מכסה בין היתר צפייה בעדכוני RSS באמצעות הדפדפן, מה שכיום מתבצע בפועל גם ללא מיקרוסופט. בדפדפן החופשי המתחרה פיירפוקס, למשל, יש רכיב בשם Live Bookmarks, המבצע את אותה פעולה.

הבקשות הוגשו למעשה ביוני 2005, לפני כשנה וחצי, ונשמרו בסוד עד עתה - רשם הפטנטים בארה"ב מחוייב לשמור על חשאיות במשך 18 חודשים מיום הגשת הפטנט. באותו חודש הודיעה מיקרוסופט גם על כוונתה לשלב תמיכה ב-RSS באינטרנט אקספלורר 7, הדפדפן החדש שלה, שהושק בנובמבר ושולב במערכת ההפעלה ויסטה.

מה זה RSS?

לפני כשנה וחצי פירסמו ג'יין קים ועמאר גנדי, האחראים על ה-RSS בצוות הפיתוח של אקספלורר, פוסט בבלוג הרשמי של הדפדפן בו דיווחו על פיתוח "פלטפורמה לאיגוד תכנים".

אלא שהשיטה הייתה נהוגה עוד משנת 1997, כשהמפתח דייב ווינר מצא דרך להפיץ את הפוסטים בבלוג שלו, Scripting News, לרשימת מנויים. וויינר נחשב בעיני רבים לממציא ה-RSS, למרות שמאז השיטה פותחה והתרחבה למגוון תתי פורמטים, בסיועים של מפתחים אחרים.

RSS היא טכנולוגיה המשמשת בלוגרים, אתרי חדשות (ביניהם גם נענע) ופודקאסטים כדי ליידע את הקוראים או המאזינים על חידושים באתר, מבלי שהקורא יצטרך לגלוש אליהם ישירות. במקום, הוא מקבל את העדכונים לתוכנה או יישום רשת ייעודי, שמציג עידכוני RSS מכלל האתרים אליו מנוי אותו גולש.

RSS יעלה כסף?

דייב וויינר חושב שמיקרוסופט מנסה להלאים את הטכנולוגיה שהוא סייע לפתח. "בסופו של דבר הם יגבו מאיתנו תשלום על השימוש ב-RSS", אמר וויינר. "כל מפתח שתרם להצלחה של RSS צריך להוקיע את הנסיון הזה".

מייקל קאלור מ-Wired, לעומת זאת, סבור שמיקרוסופט לא מנסה להשתלט על הטכנולוגיה, אלא רק לרשום פטנט על יישום ספציפי לקריאת עדכוני RSS. מבקרים אחרים טוענים שהפטנט כללי מדי.

מיקרוסופט סירבה לפזר את מסך העשן סביב הבקשה לרישום, בטענה שאינה מגיבה על פטנטים שעדיין לא אושרו. "היה נחמד לו מיקרוסופט הייתה מספרת מה בדיוק היא מתכוונת לעשות בפטנטים האלו", סיכם קאלור.