האותיות הקטנות של תפוז

תפוז שינה את התקנון כדי שיאפשר לו למכור פוסטים בבלוגים, סירטונים מפליקס ותמונות מבלי לשלם לגולשים או אפילו לבקש את רשותם. תפוז: זה רק עידכון תקופתי

העליתם אי-פעם סירטון, סיפור קצר או תמונה לבלוג שלכם בתפוז, לפורום או לפורטל הווידאו החדש פליקס? אם בכוונתכם למכור אותו אי פעם לגורם מסחרי, כדאי לשקול את הסרתו מתפוז.

שינוי שבוצע לאחרונה בתקנון, ואותר על-ידי גולש חד עין שפירסם אותו בפורום המשוב, מאפשר לתפוז למכור את התכנים המועלים לאתר לצד שלישי. לפי התקנון, תפוז לא מחוייבת לתגמל כספית את היוצר המקורי או אפילו לבקש את רשותו.

הסעיף המדוייק בתקנון, עליו חתום כל מנוי בתפוז אנשים, קובע: "לתפוז ניתנת הרשות להקליט, להעתיק, לשכפל, להפיץ, לשווק, להציג, למסור לציבור, לעבד, לערוך, לתרגם ולהשתמש בתכני הגולשת בכל דרך נוספת, לפי שיקול דעתה, ובכל מדיה שהיא, לרבות בטלביזיה, בדברי דפוס [...]והכל לפי שיקול דעתה הבלעדי של תפוז אנשים. תפוז אנשים לא תחויב בתשלום עמלה ו/או תמורה ו/או תמלוגים מכל מין וסוג, בגין ובקשר עם השימוש והמעשים כאמור, אף אם תפיק הכנסה" [...].

הגירסה הקודמת של התקנון, נכון לפברואר 2006, נשמעת אחרת: "כל זכות יוצרים ו/או זכות קניין רוחני ו/או כל זכות אחרת בתכני גולשות, שייכת לגולשת אשר העלתה אותם לאתר". התקנון לא תקף רטרואקטיבית על תכנים שהועלו בימי התקנון הישן. לפיכך, תפוז לא יכולה למכור לכל המרבה במחיר סיפור שפורסם בפורום מד"ב ופנטזיה לפני חצי שנה, למשל.

איך מנמקת תפוז את החוקים החדשים והדרקוניים? "אין לתפוז כוונות לעשות שימוש בתוכן שמעלים הגולשים ללא ידיעתם", השיבה הנהלת הפורומים לגולשים זועמים בפורום משוב. הרוב לא הסתפקו בתשובות הלאקוניות.

בלוגר: אני נוטש בגלל התקנון

הבלוגר הוותיק "חתול תעלול", עם פז"ם של כמעט שנתיים בבלוגיה של תפוז, החליט שהגיעו מים עד נפש ופצח בשביתה עד להסרת הסעיף. בינתיים הוא מסרב לעדכן את הבלוג. "התקנון הזה אומר דבר מאוד פשוט - הוא אומר שלי יש זכויות על הטקסטים שלי, עד כאן טוב יפה אבל גם לתפוז יש וזה פחות יפה. נניח שמחר אני סוגר עם הוצאת ספרים שתדפיס 10,000 עותקים מהטקסטים שלי. תפוז יכולים לסגור במקביל עם הוצאה אחרת", הוא אומר.

- ואתה חושב שהם באמת יעשו את זה וימכרו פוסטים של גולשים?

"הם טוענים בפורומים שלא, אבל בשביל מה הם צריכים את הסעיפים האלו אם זה לא יקרה? אותי מעניין רק מה שכתוב במסמך משפטי מחייב, וזה התקנון".

בינתיים הוא שוקל לעבור לבלוג בפלטפורמה העצמאית וורדפרס, וממשיך לכתוב במקביל בבלוג ב-LiveJournal.

התגובה

תפוז טוענת שאין בכוונתה לממש את הסעיף החדש בתקנון. בתגובה לפניית נענע נמסר: "תפוז אינה מתכוונת למכור את תכני הגולשים המועלים באתר בשום צורה שהיא. שינוי התקנון נובע מהשינויים בסביבה התקשורתית המחייבים עדכון מדי תקופה. בימים אלה מבצעת תפוז את העדכון האחרון".

הרשיון של MySpace לא יותר מוצלח

שתי רשתות חברתיות מצליחות בחו"ל, יש לציין, פועלות באופן דומה. הרשיון של MySpace מאפשר לאתר לנכס לעצמו את קבצי הווידאו והמוזיקה המועלים אליו. בהתחשב בעובדה שכל להקת רוק שמכבדת את עצמה, גדולה וקטנה כאחד, מעלה חומרים לאתר, מדובר במכרה זהב לא מבוטל. הזמר הבריטי בילי בראג, למשל, נטש את האתר בהפגנתיות מסיבה זו בדיוק.

גם הרשיון של אתר הווידאו YouTube מאפשר לחברה למכור את סירטוני הגולשים שהועלו אליו, לערוך ולשנות אותו כאוות נפשם. עם זאת, עד היום לא ניצלו האתרים האלו את האפשרות הזו. אפשר גם אחרת: תנאי השימוש של בלוגיית הענק LiveJournal מבהירים כי אין לחברה זכות למכור את התכנים המועלים אליו.

גילוי נאות: נענע היא הבעלים של ישרא-בלוג, המתחרה במערכת הבלוגים של תפוז