אריאל נגד וואלה

עיריית אריאל דורשת לחשוף גולש שהפיץ מייל גזעני נגד מהנדס העיר

תביעה שהגישה עיריית אריאל נגד וואלה בבית המשפט המחוזי דורשת מהנהלת האתר לחשוף את זהותו של גולש אנונימי, ששלח דואר אלקטרוני ובו דברי הסתה נגד מהנדס העיר, עדנאן עיסא, על רקע מוצאו הערבי. לטענת התביעה, באוגוסט נשלח באמצעות שירות הדואר של וואלה מייל בעל אופי גזעני לכלל עובדי העיריה, כולל לראש העיר עצמו. במייל נטען, למשל, כי אריאל מוזנחת כי מהנדס העיר מנסה לדמותה לכפר ערבי בשל מוצאו.

עורל הדין גלעד רוגל, שמייצג את עיריית אריאל, פנה לוואלה הן טלפונית והן בכתב בבקשה לחשוף את כתובת ה-IP של הגולש, על מנת שיוכל להגיש נגדו תביעת דיבה. לדברי רוגל, הפנייה נענתה בסירוב. "העובד של וואלה שדיבר איתי אמר לנו שלא יסגיר את זהות השולח והציע לפנות לבית המשפט. הוא אפילו לא הסכים לספק לי עותק בכתב של הסירוב, רק בעל-פה", מספר רוגל.

למה שוואלה תפר את הפרטיות של הגולשים שלה ותסגיר אותם לכל דורש?

"בתור חברה מכובדת, לוואלה אין אינטרס להגן על גזענים. מדובר במקרה בוטה של הסתה גזענית באמצעות שירות המייל שלהם. במקרה הזה, וואלה לא יכולה להיות ראש קטן והיא צריכה לחשוף את זהות השולח. אני מאמין שבית המשפט יחייב אותה לעשות זאת".

עו"ד רוגל מדגיש כי עיריית אריאל לא מטילה את האחריות על ההסתה על וואלה עצמה, ששימשה כצינור להעברת המידע בלבד. "לא מדובר בתביעה נגד וואלה בגין הוצאת דיבה. אנחנו דורשים אך ורק את פרטיו המזהים של אותו אדם ששלח את המייל, על מנת שניתן יהיה להגיש נגדו אישית תביעת דיבה".

וואלה סירבה להגיב על הדברים.

המשמיצים לא תמיד נחשפים

במרץ האחרון פסקה השופטת מיכל אגמון-גונן לטובתה של עובדת מדינה ואם לתינוקת בת שנה, וחייבה את ספקיות האינטרנט ברק ובזק בינלאומי למסור פרטי גולשים שהשמיצו אותה ואת בתה בטוקבקים אנונימיים.

עם זאת, פסיקה אחרת העדיפה להגן על חופש הביטוי ברשת. מטפל אלטרנטיבי בשם רמי מור ביקש מבית המשפט לחייב הסגרת פרטיהם של גולשים שכינו אותו "רמאי ונוכל" בפורומים, אך סגנית נשיא בית המשפט השלום בקריות, השופטת אביטל בית-נר, דחתה את התביעה בטענה כי לא בוצעה עבירה פלילית.