השן הכחולה של נוקיה

Wibree ההוא שמה של טכנולוגיה שתתחרה בבלוטות'. יתרונה המרכזי הוא צריכת חשמל נמוכה יחסית

נוקיה הכריזה אמש על טכנולוגיה מתחרה לבלוטות' בשם Wibree. הטכנולוגיה האלחוטית החדשה צורכת פחות חשמל וניתנת לשילוב במכשירים זעירים במיוחד, כמו תכשיטים ושעוני-ספורט.

בוב אינוצ'י, מנהל מרכז המחקר של נוקיה, התגאה בכך שצריכת החשמל של התקן החדש נמוכה פי עשרה מתקן בלוטות'. צריכת החשמל הצנועה תאפשר לשלב את הטכנולוגיה במכשירים בעלי מקור זרם חלש כמו שעוני יד, תכשיטים, חיישני ספורט ומכשירים רפואיים. בכל אלה לא ניתן לשלב כיום את טכנולוגיית השן הכחולה, בגלל צריכת הזרם הגבוהה שלה.

Wibree הצעירה תספק ביצועים דומים לבלוטות' המבוגרת יותר. מרחק הפעולה שלה הוא זהה ועומד על עשרה מטרים. היא מסוגלת לחבר יותר מכשירים יחדיו: עשרה התקנים לעומת שמונה בלבד בבלוטות', אך קצב העברת הנתונים שלה נופל מזה של שן כחולה: 1 מגהביט לשנייה, לעומת 2.1.

תחרות למרחקים קצרים

שיטת השידור של נוקיה שונה מזו של בלוטות'. היא אינה מעבירה חבילות של מידע בגודל קבוע ואינה מדלגת בין תדרים. הדבר עשוי להיחשב כחיסרון, מאחר ו-Wibree חולקת את תדרי 2.4 ג'יגה-הרץ עם מכשירים נוספים כמו טלפונים אלחוטיים, מכשירי מיקרוגל ותקן בלוטות' עצמו, שמדלג בין תדרים על מנת לספק שידור אמין.

Wibree משתמשת באותם הרכיבים של בלוטות', כך שניתן יהיה לשווק בעתיד מכשירים משולבים התומכים בשני תקני האלחוט. אך התחרות לא תהיה קלה: תקן השן הכחולה קנה לעצמו שם כתקן הגנרי לתקשורת אלחוט בין טלפונים סלולרים, מחשבים ואוזניות. יתר על כן, קבוצת SIG, שמובילה את התקינה של השן הכחולה, דואגת לתאימות של בלוטות' לטכנולוגיית UWB (או: Ultra Wide Band) שנחשבת לדור הבא של תקשורת אלחוטית לטווחים קצרים.

נוקיה, יחד עם חברות נוספות כמו אפסון, CSR ויצרנית הכרטיסים Broadcom החלו בהליכי תקינה והפצה עבור הטכנולוגיה החדשה, מתוך כוונה להפוך אותה לתקן מקובל. חברת Nordic Semiconductor נבחרה לייצר את השבבים עבור Wibree, והם עתידים להיכנס לשימוש וייצור שוטף במחצית השנייה של 2007.