DVD-ג'ון הנדס לאחור את טכנולוגיית ה-DRM של אפל

הטכנולוגיה תשבור את המונופול של iTunes על מוזיקה מוגנת לאייפוד

ג'ון (יון) לך יוהנסן, שזכה לכינוי DVD-ג'ון כשפרץ לפני כ-7 שנים את ההגנה מפני העתקה בתקליטורי DVD, מצא דרך להצפין תכני מדיה באמצעות ה-DRM של אפל, Fairplay. הוא לא פרץ את מנגנון ההגנה, אלא שכפל את אופן פעולתו בתהליך הנקרא הנדסה לאחור. DVD-ג'ון מתכוון למכור את הטכנולוגיה שפיתח לחברות שמעוניינות להתחרות ב-iTunes במכירת מוסיקה מוגנת לאייפוד.

כיום, נגני האייפוד מסוגלים לנגן רק קבצים המוגנים ב-FairPlay, או קבצים שאינם מוגנים כלל. קבצים המוגנים בטכנולוגיות DRM אחרות, כמו PlaysForSure של מיקרוסופט, לא ניתן להשמיע על נגני האייפוד. מכיוון שאפל לא מאפשרת לחברות אחרות להשתמש ב-FairPlay למכירת קובצי מדיה, חנות iTunes של אפל היא החנות היחידה שמוכרת קובצי מדיה מוגנים לנגינה על האייפוד. הטכנולוגיה שפיתח ג'ון מאפשרת להצפין קבצים ב-FairPlay ללא רישיון מאפל.

DVD-ג'ון, כיום בן עשרים ושתיים, עבר מנורבגיה מולדתו לסן פרנסיסקו והקים יחד עם מוניק פרנצוס את חברת DoubleTwist Ventures, שהיא הניסיון הראשון שלו למסחר את יכולת הפריצה שלו. כשהיה בן 15, הוא נתבע בתביעה פלילית בארה"ב על כך שפרץ את הגנת ההעתקה של ה-DVD, על פי "חוק זכויות יוצרים באלף הדיגיטלי" (DMCA), אך זוכה בסופו של דבר מההאשמות.

ג'ון לא חושש גם הפעם. בראיון לאתר GigaOM, הוא טוען כי בניגוד למקרים בהם הוא ואחרים הסירו הגנות DRM, הפעם הוא מאפשר להוסיף אותן, ולכן אין במעשיו כל דבר שאיננו חוקי. הודעתו של ג'ון באה על רקע תביעה שהגישה מיקרוסופט בשבוע שעבר, נגד האקרים אלמונים שפרצו את הגנת ה-DRM שלה.

כך או כך, אפל עשויה בסופו של דבר להודות למתכנת הצעיר. מלבד צעדים משפטיים, יצרנית האייפוד יכולה לחסום טכנית את הפיתוח של יוהנסן על ידי הכנסת שינויים בתוכנת ה-iTunes, אך לא בטוח שתעשה זאת. כיון שבמכירת הטכנולוגיה DVD-ג'ון אומנם יצור תחרות לחנות המוזיקה iTunes שעשויה לפגוע במכירות המוזיקה, אך אפל תוכל להתנחם בעלייה במכירות הנגנים הנוצצים, שמכניסים יותר מזומנים לקופה.