אינטל עומדת להשיק בנובמבר מעבד בן ארבע ליבות

ענקית המעבדים מנסה להקדים את המתחרה ופונה לצרכנים הכבדים: גיימרים ומנהלי שרתים

ענקית המעבדים אינטל עומדת להשיק מעבדי ארבע ליבות כבר בנובמבר הקרוב. עד כה הספיקו שלושה עשר יצרני מחשבים להודיע כי ישלבו במחשביהם את המעבדים החדשים, המיועדים לשרתים ולגיימרים. את ההודעה על כך מסר מנכ"ל אינטל, פול אוטליני, בוועידת המפתחים של החברה הנערכת בימים אלה.

במהלך הוועידה הדגים אוטליני את השבב החדש, כשהוא מריץ את המשחק Alan Wake, אשר טרם יצא לשוק. בהדגמה, הראה אוטליני לקהל כיצד כל כוחו של המעבד מנוצל ליצירת הדמייה פיזיקלית מדוייקת של פיצוצים וסופות טורנדו במהלך סצינות פעולה במשחק.

המעבד החדש, יספק 70% יותר ביצועים ממעבד המשחקים הנוכחי של אינטל, Core 2 Extreme שהוא בעל ליבה כפולה. אינטל השיקה את המיקרו-ארכיטקטורה החדשה שלה Core 2 אך לפני מספר חודשים, ויצאה עם שורה של מעבדי ליבה כפולה תחת השם Core 2 Duo. לטענתה, מדובר בהצלחה וכי בתקופה זו הספיקו להימכר 5 מיליון מעבדים. כעת אלה ידחקו לטובת המעבדים בעלי הארבע ליבות.

המעבד הארבע ליבתי ראשון יזכה גם הוא לשם Core 2 Extreme. אחריו יבואו המעבדים עבור המשתמש השולחני, תחת השם Core 2 Quad, ברבעון הראשון של 2007. במקביל, תוציא אינטל מעבד ארבע ליבתי עבור שרתים תחת הדגם 5300 בסדרת Xeon.

אוטליני העלה על הפרק את סוגיית יעילות האנרגיה – כלומר יותר כוח עיבוד וניצול יותר טוב של כל ואט חשמל, כמטרה. כאשר דוחסים ארבע ליבות, ניצולת חשמל עשוייה להיות סוגייה בעייתית. אינטל הבטיחה לשמור על רמת השימוש בחשמל של המעבדים כפולי הליבה ולא לחרוג ממנה. ה-Core 2 Extreme ירוצו ב-130 ואט, ה-Core 2 Quad ב-100 ואט ואילו לשרתים יהיו גרסאות חסכוניות יותר, של 80 ואט ואפילו 50 ואט.

הרבעון הקשה

ואינטל יודעת על מה היא מדברת: עד כה, שוק השרתים היה הבטן הרכה של החברה, שכן על אף מאמצי הפיתוח, נתח השוק של מתחרתה AMD עם מעבדי האופטרון, רק ממשיך לגדול. לטענת Macworld, המעבדים של AMD נחשבים ליעילים יותר בצריכת חשמל בחוות שרתים. AMD הציגה כבר טכנולוגיית ארבע ליבות משלה, השונה במהותה מזו של אינטל. אך אינטל מנסה להגיע ראשונה אל הצרכנים כשבידה מעבד ארבע ליבתי.

התחרות הקשה מצד AMD ויצרניות נוספות כמו סמסונג בשווקים אחרים, יצרה רבעון בעייתי עבור ענקית המעבדים שנאלצה לפטר 10,000 עובדים ולמכור חלק מחטיבות הייצור של החברה. באינטל מקווים כי הכנסת המעבדים הארבע ליבתיים לשוק, יחד עם ארכיטקטורות חדשות נוספות, תיצור עבורם שינוי מגמה.

אבל במקביל לפיטורים, יש גם נקודות אור: במרכזי הפיתוח לא יושבים על השמרים, ואינטל מתככנת לעבור לטכנולוגיות יצור חדשות, עם פרוסות סיליקון דקות אפילו יותר. אינטל תעבור מעובי פרוסות של 65 מיקרון כרגע, לעובי של 45 מיקרון (מה שמאפשר לדחוס יותר טרנזיסטורים במעבד ויותר עוצמת עיבוד באותו הנפח) בלבד. הדבר יקרה במפעלי הייצור החדשים שיקומו באריזונה ובישראל – אינטל תקים כאן מפעל ייצור נוסף לשם כך, השלישי במספר.

ועוד טיפה של גאווה עברית – ארכיטקטורת ה-45 מיקרון זכתה לשם "נחלים" וזו שתירש אותה ב-2010, עם עובי של 32 אלפיות המילימטר, נקראת "גשר". תנחשו היכן הן מפותחות.