אויב העם

ג'ייסון פורטניי התחזה לאישה חובבת BDSM, פרסם בקרייגזליסט מודעה פרובוקטיבית וחשף ברשת את הפרטים של כל מי שענה עליה

עשרות משתמשי לוח המודעות המקוון קרייגזליסט נחרדו לגלות תמונות פרובוקטיביות שלהם בוויקי אנציקלופדיה דרמטיקה. מי שפירסם אותם הוא ג'ייסון פורטניי, אותו הכירו ממודעה באתר קרייגזליסט כצעירה חובבת BDSM מסיאטל שמחפשת פרטנר נועז.

פורטניי קרא לזה "ניסוי בקרייגזליסט". הוא פירסם מודעה מפתה באתר, תוך התחזות לאישה, אסף תמונות עירום של הפונים, כתובות מייל ומספרי טלפון, והעלה לרשת. חלק מכתובות המייל מעידות על מקום העבודה של הפונים, ביניהם עובדי הייטק ואנשי צבא. כמה מהפונים אפילו הזדהו בשמם המלא.

קרייגזליסט, שירות פופולארי בארה"ב שלא חילחל היטב לישראל, הוא מעין לוח מודעות קהילתי חינמי שמציע מכל הבא ליד, ללא צנזורה - הצעות עבודה, דירות להשכרה, הכרויות, סמים, חיפוש נגנים ללהקה, שירותי מין, יד שנייה ועוד. המודעה של ג'ייסון פורטניי כשלעצמה אינה חידוש מהותי בנוף של קרייגזליסט, אבל חשיפת פרטיהם של הפונים כן.

קהילת ה-BDSM התרגזה על חילול הפרטיות. הניסוי של פורטניי גרר עשרות שרשורים זועמים בפורומים, אותם ריכז פורטניי בבלוג שלו, כראיה להדים שיצר. "וואוו, האנשים האלו לא מתים עליי", כתב באדישות פורטניי, ולא הסביר איזו מטרה בדיוק משרת הניסוי שלו.

"[האנשים ששמותיהם פורסמו] הם אינם סלבריטאים. הם גם לא עברו על אף חוק ואין ערך חדשותי בפרסום המידע הזה עליהם", מחה ריאן סינגל ב-Wired. "אולי בכל זאת יש - זו הזהרה לנאיבים שבינינו".

אפשר לתבוע

פורטניי אינו הראשון. מייקל סודיני החליט להילחם בספאם העוקץ הניגרי והחל להתכתב עם כל אותם "מיליונרים" אפריקנים שצריכים את עזרתו בשינוע סכומי עתק מחוץ לאפריקה תמורת אחוז נאה, אם רק ייתן להם את מספר חשבון הבנק וכרטיס האשראי שלו.

סודיני העמיד פני תמים שאינו מודע לכוונותיהם האמיתיות, התבדח איתם וכתב מיילים שלמים בשפתם - אנגלית עילגת שכולה אותיות גדולות. עם התקדמות התכתובת הוא שיכנע אותם להצטלם עם שלטים הנושאים את כינוי החיבה שהעניק להם - Ima dilldo, למשל ("אני דילדו"). את התמונות המביכות, כולל את התכתובת העילגת, הוא פירסם באתר EbolaMonkeyMan.com.

במקרה של סודיני, קורבנות המתיחה, שבפיהם אנגלית רצוצה, לא בהכרח יבינו את הבדיחה על חשבונם. קורבנות המתיחה של פורטניי, לעומת זאת, מבינים היטב ואף יכולים להגיש נגדו תביעה אזרחית.