ארון הספרים ברשת

פרויקט הדפוס של גוגל מתקדם: כעת ניתן להוריד ולהדפיס יצירות קלאסיות

פרויקט הספרים של גוגל עולה מדרגה. כעת יוכלו הגולשים לא רק לצפות אלא גם להוריד ולהדפיס קלאסיקות ספרותיות מלאות שזכויות היוצרים שלהן פגו. במסגרת הפרוייקט ניתן למצוא עותקים מלאים של ספרים מאת איזייק ניוטון, ויקטור הוגו ו"הקומדיה האלוהית" של דנטה.

חברת האינטרנט הגדולה החלה בפרויקט הדפוס שלה בשנת 2004, בשיתוף פעיל של מספר ספריות גדולות בארצות הברית. בין הספריות המשתתפות ניתן למנות את הספרייה הציבורית של ניו-יורק והספריות של אוניברסיטאות אוקספורד, הארוורד, מישיגן, סטנפורד וקליפורניה. במסגרת הפרויקט נסרקו מיליוני ספרים לעותקים דיגיטליים על השרתים של גוגל.

סידני ורבה, מנהל ספריות הארוורד, הסביר: "אנשים יכולים לבצע חיפוש בטקסט המלא של היצירות, וכך לגלות מידע קבור אודות אירועים היסטוריים, אישים, מקומות ועניינים בעלי חשיבות תרבותית או מדעית. מה שנשמר בעבר בספריות המחקר, והיה נגיש למתי מעט – ניתן כעת לקריאה על ידי כולם".

ראוי לציין כי לפרויקט של גוגל יש מקבילה חופשית, בשם "פרויקט גוטנברג" (על שם ממציא מכונת הדפוס), אשר במסגרתו מתנדבים ברחבי העולם מזינים אף הם או סורקים יצירות בדפוס אשר הזכויות עליהן הפכו לציבוריות.

הקומדיה האלוהית

על אף ערכו החיובי של הפרויקט, יש גם צד שלילי: נושא זכויות היוצרים בפרויקט Google Books שנוי במחלוקת, לאחר שבשנה שעברה הוגשו תביעות נגד גוגל על ידי האיגוד האמריקני של המוציאים לאור ועל ידי גילדת הסופרים, בטענה שגוגל מפירה בפעולותיה את זכויות היוצרים שלהם.

גוגל מצידה טענה כי היא מציגה רק קטע קצר מיצירות מוגנות, מה שנחשב כשימוש הוגן. כפשרה, הציעה החברה להפסיק את הסריקה לתקופה קצובה, שבמהלכה כל בעל זכויות יוכל להגיש בקשה להוציא את היצירות שלו מהפרויקט, אך הצעת הפשרה נדחתה. החברה ממשיכה להפעיל את השירות במתכונת הזו, אך אינה מאפשרת צפייה, הורדה או הדפסה של יצירות מלאות המוגנות בזכויות יוצרים.

ערכנו ניסוי קטן: בחיפוש אחר the inferno מתוך "הקומדיה האלוהית" של דנטה, עולה בחיפוש הספר המלא כפי שנסרק מספריית הארוורד. כמו כן ניתן הספר המלא להורדה בקובץ PDF שגודלו 12 מגה-בייט. בהקדמה לספר המצורפת לקובץ, ניתן הסבר לגבי כללי השימוש בקובץ.

הכללים סבירים והוגנים ומבקשים מהקורא לעשות בו רק שימוש חוקי ובלתי מסחרי ולשמר את "סימן המים" האלקטרוני של גוגל שהוטבע בדפים שנסרקו. הטקסט עצמו מוגש בגופן המקורי ונוח להדפסה.