שניים סינים

אפל תובעת את העיתונאים שחשפו את שיטות הפעולה שלה במפעלים בסין

תביעה בסך 3.8 מיליון דולר הוגשה נגד צמד עיתונאים מסין שחקרו את תנאי ההעסקה שבמפעלים של אפל, כך מדווח Wired.

ביוני האחרון נחשפו בגירסת הדפוס של העיתון הבריטי Mail On Sunday פרטים לא מחמיאים על הנעשה בין כתלי שני מפעלים של אפל בסין. העובדים, נשים ברובם, התלוננו על שעות עבודה ממושכות. עוד התגלה כי המפעל לייצור אייפודים שבעיר לונגואה מקבל לעבודה פועלים החל מגיל 15.

העובדים הסינים מקבלים שכר שווה ערך ל-50 דולר בחודש, כש- 50% מהסכום מוחזר למפעל כתשלום עבור לינה ומזון. הלינה בממפעל מתבצעת תחת השגחת שוטרים חמושים. במפעל שבשנחאי התנאים קשים קצת פחות, אם כי עדיין לא תואמים סטנדרטים מערביים.

אפל הכחישה מכל וכל את הטענות נגדה מייד אחרי הפרסום אך הבטיחה לחקור את הנעשה במפעלים. בתום חודש פירסמה החברה הכחשה נוספת, לפיה נגני האייפוד אינם מיוצרים בתנאי ניצול לפי הבדיקה שעשתה. בתום פירסום ממצאי החריקה הודיעה חברת Foxconn, הקבלנית שאחראית על ניהול המפעלים בסין, על הגשת תביעה נגד העיתונאים שלקחו חלק בהכנת הכתבה, וואנג יו ו-וונג באו.

סין בצד של הנתבעים

התקשורת הסינית מצדדת בשניים וטוענת כי מטרת התביעה היא לשקם את מעמדה של Foxconn ולהעלות את קרנה בעיניי אפל. הסכום ש-Foxconn תובעת שקול ל-500 פעמים המשכורת שמקבל עיתונאי בסין במשך כל חייו. באו ויו פתחו בלוג בסינית ומגייסים תרומות למימון ההגנה.

כתב העיתון הסיני China Dailty, וונג שאנשן (שם נפוץ כנראה בקרב עיתונאים בסין), אמר ל-Wired: "מטרת תביעת הדיבה הזו היא להפחיד עיתונאים בסין. אבל יש לתרגיל הזה אפקט הפוך דווקא: עיתונאים שכותבים על הפרשה הזו דווקא מתגייסים לטובת הנתבעים". המפלגה הקומוניסטית בסין מסרה כי תסייע לנתבעים במידה ויגישו בקשה לעזרה.