מותר להוריד

נמרוד לב ו-RBS שיחררו לרשת את האלבום הראשון שלהם בעברית ברשיון החופשי Creative Commons. אפשר להוריד ולהעתיק. רצוי, אפילו

להיט ענק אולטרה-גלגל"צי אחד שקסמו דעך כבר, "זה כל הקסם", יכול היה למקם את הזמר והיוצר נמרוד לב בנישת ה- One Hit Wonder, או להשאיר אותו במשבצת חביב העורכים המוזיקליים. במקום, הוא פתח במאבק עיקש בעד מוזיקה חופשית ברשת והפך לאחד מסמלי המאבק למען חירות דיגיטלית בישראל.

כשמפעילי אתר WarezFaw, שריכז קישורים לאימיול, התחילו לספור את מכתבי האיום בתביעה, לב היה זה שסיפק לאתר חומרים חוקיים להורדה. בשנת 2004 נשא נאום בכנס לרגל פתיחת הסניף הישראלי של תנועת Creative Commons באוניברסיטת חיפה, בו צלב את חברות התקליטים בשל ההגבלות שהן מטילות על האמנים והמאזינים בכל הנוגע להורדת שירים באינטרנט. כעת ההרכב שלו, Rhythm Beating Silence, שכולל גם את אירית ויניב שנק, הוציא אלבום שכולו על טהרת הרשיון החופשי Creative Commons.

משמעות הרשיון, הקרוי בקיצור CC, היא שניתן להוריד את האלבום במלואו, לצרוב אותו, להפיץ אותו לאנשים אחרים ולייצר ממנו נגזרות (מאש-אפ, למשל), מבלי לבקש רשות מאף אחד. בנוסף, האלבום לא ימכר בחנויות התקליטים, אלא יופץ אך ורק ברשת.

"העבודה על הדיסק נמשכה שנתיים", סיפר לב לנענע. "בשבוע לפני פרוץ המלחמה היינו בכנס השנתי של Creative Commons בריו דה ז'נרו. נפגשנו שם עם פרופ' לסיג (הוגה פרוייקט CC - א.ש.) בכנס הזה הציגו סרט על RBS ועל שיתוף הפעולה שלנו עם CC".

מה לסיג חשב על הדיסק?

"השמענו לו את האלבום והוא מאוד התלהב. כשהסתיימה הועידה חזרנו לפה כדי להוציא את האלבום, ונפלנו ישר על המלחמה".

שנתיים אחרי שעלה על הפודיום באוניברסיטת חיפה והכריז כי אף מאזין שלו אינו פושע, יש לו ביקורת מפוכחת יותר על המדיניות של חברות התקליטים - הוא מציג אותה גם ככשל עסקי ולא רק כחטא מוסרי כלפי משתפי הקבצים.

מה משך אותך לתנועה הזו מלכתחילה?

"חשיבות הזרימה החופשית של המידע היא כלל יסוד בכלכלה, כלל רלוונטי לכל תעשייה ששואפת להיות רווחית. חברות התקליטים לא מבינות את העקרון הזה. אנחנו עומדים על מעין קו תפר בין העולם האנלוגי הישן לעולם הדיגיטלי החדש, שבו הכללים שונים, וזה מה שצריך להוביל אותנו במסע למציאת הפתרון. הציבור זכאי לקבל את מלוא המידע שקיים ברשת ולעשות בחירה אמיתית, לא רק מהיצע מצומצם שמגישים לו".

מצד שני, ההתאחדות האמריקאית של יצרני התקליטים (RIAA) טוענת שההגנה על זכויות היוצרים מונעת הפסדים כספיים מהאמנים עצמם.

"אני יכול להעיד רק בשם עצמי שזה לא נכון. גם לא שמעתי על אמנים בחו"ל שמקבלים כספים מזה. בקושי הכרתי על אמנים שמתפרנסים בישראל ממוזיקה. אני מרוויח הרבה יותר מהקשר הישיר עם הקהל".

את האלבום של נמרוד לב ל-RBS ניתן להוריד באתר ההרכב