הצרות של אפל

לאפל יש בעיות: ניצול העובדים בסין, ענייני בורסה ואירי אחד זועם

אחרי מפגן הכוח של אפל בוועידת המפתחים, נראה כי עננים שחורים מופיעים בשמי התפוח. אפל הואשמה לפני כחודשיים בניצול העובדים המייצרים את האייפוד בסין. ביום שישי הודיעה החברה כי החקירה שלה בנושא הסתיימה, וכי לא נתגלו, לטענתה, מקרים של עבודה כפויה. אפל הודתה כי העובדים חרגו ממכסת השעות המוגדרת בחברה של 60 שעות עבודה שבועיות.

כמו כן העלתה החקירה כי לפחות שני עובדים הוכרחו לעמוד במשך זמן ארוך כעונש משמעתי. החברה טענה כי היא נוקטת במדיניות של "אפס סובלנות" כלפי יחס קשה לעובדים ומכשירה את המנהלים שלה בהתאם. אפל שכרה חברה חיצונית על מנת לפקח על תנאי העבודה במפעליה בסין.

סיפור אחר שמסרב להרפות מאפל וגורם למנייה שלה לצלול, הוא הקצאת המניות לאחור. טכניקה זו, המכונה Backdating, פירושה הקצאת מניות לעובדים (בדרך כלל מנהלים בכירים) עם רישום תאריך אחר, בו ערך מניית החברה הוא גבוה יותר. סיפורי Backdating תופסים בימים אלה כותרות בעיתונות הכלכלית, ונחשבים עבירה חמורה בעיני הנציבות לניירות ערך בארה"ב.

אפל נדרשה לתקן את הדו"חות הפיננסיים שלה משנים קודמות בחשד לביצוע עבירות מסוג זה, במקביל לחקירה של הרשויות הפדרליות. היא הודיעה כי תעכב את הדו"חות הרבעוניים שלה עד להשלמת הבדיקה בנושא של רואה חשבון חיצוני. בעקבות העיכוב, קיבלה אפל מכתב אזהרה מבורסת נאסד"ק.

מסע של 250 ק"מ

ולבסוף, סיפור ביזארי משהו המגיע מאירלנד. האתר Macnn מספר על קארל היידן מדבלין, שרכש מחשב iMac G5. לאחר עשרה חודשים הפסיק המחשב לתפקד. אפל החליפו לו חלקים שונים כולל שני לוחות אם, ספק כוח ומארז, אך ללא הועיל. לטענת היידן, אפל הסכימה להחליף את המחשב באחר – אך לא אספה אותו תוך זמן סביר בעיניו.

במה שהגדיר "פעולה ישירה", החליט היידן לצאת היום למסע רגלי עם מחשב ה-iMac למרכז השירות הקרוב הנמצא בקורק, מרחק של 250 ק"מ ממקום מגוריו. זאת כדי להוכיח לאפל שייקח לו פחות זמן להגיע אליהם בהליכה מאשר הזמן בו נאלץ להמתין לאיסוף המחשב בידי החברה.

"אותם (אפל) מעניין רק איך פרסום שלילי משפיע על המכירות ועל ערך המניה. אפל מגיבה לתלונות של צרכנים רק כאשר ננקטת פעולה ישירה המאירה את הכשלים שלה", אמר היידן הזועם.