אני יודע מה חיפשת בקיץ האחרון

AOL חשבה שפרסום תוצאות החיפוש של הגולשים לא פוגע בפרטיות. אבל הרשת מוכיחה אחרת. הצלבה של כמה חיפושים, עלולה לחשוף, למשל, שהינכם חובבי פורנו כלבים

שבוע חלף מאז שפורסם דבר הפאשלה של ספקית האינטרנט האמריקנית AOL.

החברה, במחווה של רצון טוב לשתף פעולה עם חוקרים בתחום החיפוש, פירסמה את שאילתות החיפוש שביצעו כ-600,000 גולשים בגוגל דרך דף הבית של AOL. החברה הציעה שורות על גבי שורות של נתונים להורדה לכל דיכפין.

AOL אמנם התנצלה והסירה את הקבצים, אבל עניינים שערורייתיים למיניהם לא נעלמים סתם כך מהרשת וההשלכות לא איחרו לבוא.

מאגר הנתונים שנחשף בנוי כך שמחרוזות החיפוש משוייכות לכל מחפש לפי מספר ייחודי. אומנם רק על פי המספר אי אפשר לגלות מי הגולש הספציפי שעומד מאחוריו, אבל אפשר ללמוד לא מעט דברים על הגולש אם מרכזים את כל החיפושים השייכים לו יחד.

הניו-יורק טיימס הוכיח שאם מתאמצים, אפשר אפילו לאתר את המחפש עצמו. מספר 4417749, למשל, חיפשה במנוע החיפוש "נופים בלילברן, ג'ורג'יה", כמה אנשים ששם המשפחה שלהם ארנולד ו"בתים למכירה בשכונת שאדו-לייק בגווינית, ג'ורג'יה".

בתחקיר, שלדברי הטיימס לא היה קשה מדי, התגלה שמאחורי החיפוש עומדת תלמה ארנולד, בת 62 מלילברן, ג'ורג'יה. "אלו הם החיפושים שאני ביצעתי", היא אישרה.

וכפי שניתן היה לאתר את הגולשת הזו, כך ניתן במקרים מסויימים לאתר גולשים נוספים, גם כאלו שחיפשו מידע יותר אינטימי.

כלים לביצוע הצלבות זמינים לכל דורש

כרגיל, היה מי שניסה לעשות מהטעות הענקית של AOL כסף קל. בעמוד הראשי של אתר חדשות המחשבים Digg.com הופיע קישור למנוע חיפוש (שקושט במודעות טקסט של גוגל), שמאפשר לחטט בחיפושים של AOL ולבצע חיתוכים על פי מספר משתמש.

כך ניתן לאתר את כל החיפושים שביצע משתמש 927, למשל, שניסה למצוא אתר שמייעץ על בחירת שם לילד, פורנו-כלבים ופורנו-אונס וקינח בחיפוש פרטים על חנות פרחים שעושה משלוחים. Digg הכתיר את מספר 927 כ"משתמש הכי מפחיד של AOL אי פעם".

אומנם הטעות היתה של AOL, אבל היות ומנוע החיפוש של החברה מבוסס על מנוע החיפוש של גוגל, גם התדמית של גוגל שילמה מחיר לא קטן בשל הדלפת התוצאות.

מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, אמר ל-Cnet בניסיון להרגיע את הציבור ולהחזיר את הבטחון במנוע החיפוש כי "יש לנו מערכות שאמורות למנוע מצבים כאלו". כלומר, גוגל מנסים לאמר כי להם זה לא היה קורה, לפחות לא מסיבות טכניות. יש לציין כי במקרה AOL, פרסום התוצאות נבע מהחלטה מודעת של החברה ולא בגלל תקלה או פריצה.