נסתפק בתיקו

אנליסטים מעריכים כי במלחמה על הדור הבא של ה-DVD, בין סוני לטושיבה, אף אחד לא ינצח

כפי שכולנו למדנו בימים האחרונים, מלחמה זה רע. במיוחד למכירות. בן קין, האנליסט הראשי של חברת Screen Digest, חוזה כי מלחמת התקנים בין בלו ריי של סוני ובין HD-DVD של טושיבה, תסתיים בקיפאון ובמשחק סכום אפס.

שתי החברות, סוני וטושיבה, כבר מתגוששות ביניהן תקופה ארוכה, דרך הכרזות וקואליציות עם חברות אלקטרוניקה, סרטים ומשחקים בשאלה: מי יהיה התקן הבא של ה-DVD? מדובר בתקליטורים בקיבולת גדולה עד פי עשרה מתקליטורי DVD קיימים והתקן שישרת את השידורים ברזולוציה גבוהה (HD) הבאים עלינו לטובה, וכבר פעילים בארצות הברית.

האנליסט הראשי של חברת המחקר המתמחה בתחומי מדיה, קובע כי חוסר היכולת להגיע להסכמה על תקן אחיד לתקליטורים באיכות גבוהה, תביא לבלבול אצל הצרכנים ולעצירת המכירות. קין טוען כי ב-2010, פחות מרבע מהמדיות שימכרו בארה"ב, אירופה ויפן יהיו של שני התקנים המתחרים.

אבל הנתון הכי מעניין הוא שמלחמת התקנים של הדור הבא של ה-DVD, רק מחזקת את הדור הקודם. על פי הנתונים של Screen Digest, המכירות הצפויות של מדיות DVD סטנדרטי, יהיו גבוהות בעשרה עד חמישה עשר אחוזים ממה שהיו בלי מלחמת התקנים.

במקביל, אמרו בכירים באמזון לקבוצת עיתונאים בהם אנשי אתר Gizmodo, כי גם להם וגם ללקוחות שלהם לא ממש אכפת מי ינצח במלחמה. סביר להניח שהלקוחות יוציאו את כספם על מי מהתקנים שיותר נראה להם כרגע, וגם אם התקן "שלהם" יפסיד – הם פשוט יעברו לצד המנצח.

העקשנות של סוני

לכאורה היה נראה כאילו הניצחון של סוני מובטח. מליוני גיימרים שעתידים לקנות את הקונסולת הדור הבא של החברה, הסוני פלייסטישן 3, יקבלו בחבילה אחת גם כונן בלו ריי מובנה. שילוב זה של הכונן בקונסולה עשוי להיתפס כיתרון רציני על פני המתחרה.

מצד שני, שילוב הכונן גם הקפיץ את מחירה של הקונסולה במאה דולר לפחות מול המתחרה של מיקרוסופט, Xbox 360. הקונסולה של מיקרוסופט אומנם תומכת ב-HD DVD, אולם היא עושה זאת רק באמצעות כונן חיצוני, המוצע בתשלום נוסף רק למי שמעוניין בכך ומוזיל את הקונסולה הבסיסית.

השפעות נוספות המאזנות את הכף ואולי אף מטות אותה, נכון לעכשיו, לכיוונה של טושיבה, הן המחיר הנמוך משמעותית של המכשירים התומכים ה-HD DVD והתמיכה הרחבה יותר של אולפני הסרטים בתקן זה.

עניין נוסף שמשחק לידיה של טושיבה, אך רק בנקודות, הוא התדמית הבעייתית של סוני בכל הנוגע לפורמטים: לענקית היפנית יש היסטוריה ארוכה של "סרבנות תקנים". החל מימי הוידאו עם תקן ה-Betamax, דרך כרטיסי זיכרון עם תקן ה-Memory Stick הכושל והתקן המוזר והכושל אף יותר, UMD עבור ה-PSP, מנסה סוני לכפות על הצרכנים את התקנים הייחודים לה דרך מכשירי האלקטרוניקה שהיא מוכרת, בעקשנות בלתי מובנת. נראה כי גם הפעם לא תתרום עקשנות זו לניצחון אפשרי.