התגלה זיוף ב-Wired

כתב במגזין המחשבים הנחשב נתפס בזיוף סדרתי של כתבות. במגזין החליטו לא לחכות לצליבת הבלוגרים ופרסמו הודאה ביוזמתם

פרשה שלישית של זיוף חומר עיתונאי תוך פחות משבועיים. בראשונה, גילו בלוגרים כי צלם של רויטרס זייף עם פוטושופ צילום מביירות. בשנייה, התגלה כי כתב נורווגי המציא ראיון עם ביל גייטס. כעת מצטרפת לסדרת הזיופים הזו פרשה נוספת - כתב עצמאי בשם פיליפ צ'ן נתפס בזיוף שלוש כתבות במגזין הרשת הוותיק Wired.

פיליפ צ'ן שימש ככתב לענייני אסטרונומיה וחלל ובגופי תקשורת אחרים בטלוויזיה, בעיתונות המקוונת והמודפסת ואף כתב ספר בשם "קולומביה". ב-Wired הוא התחיל לכתוב לפני חודשים ספורים. לאחרונה התברר כי לפחות שלוש מבין הכתבות המעטות שהפסיק לכתוב למגזין היו מזויפות.

הכתבה המזויפת הראשונה עסקה בציוד לניטור סימני החיים של אסטרונאוטים בחלל, שנאס"א מפתחת כביכול. הכתבה השנייה מספרת על קללה המוטלת כביכול על כן שיגור של חלליות. הכתבה השלישית ואולי המופרכת מכולן, מספרת על פטנט שיאפשר הפיכת שתן של אסטרונאוטים לחמצן לנשימה. שלוש הכתבות הוסרו מהאתר ובמקומן פורסמה הודעה לפיה המידע בהן שיקרי.

במקום לנסות להסתיר

צ'ן נתפס כשקוין פולסן, עורך בכיר חד עין ב-Wired, גיגל את שמו של אחד המרואיינים באחת מהכתבות של צ'ן. הוא הגיע להודעה בקבוצת דיון שמשבחת את עבודתו של צ'ן וגילה כי כתובת ה-IP של מפרסם ההודעה היא אותה כתובת ממנה הגיעו המיילים של הכתב הזייפן.

העורך עימת את צ'ן עם תוצאות הבדיקה וזה הודה כי אותו אדם שכביכול רואיין לכתבה, מת כבר ב-1997. עם זאת, הוא התעקש כי הציטוטים של אותו מרואיין נכונים. בעקבות כך המשיכו לבדוק ב- Wired את הכתבות של צ'ן ונמצא כי גם ציטוטים אחרים היו כוזבים. כתבות נוספות שלו נבדקות בימים אלו.

לאחר שהתגלה הזיוף, לא חיכו ב-Wired שהבלוגוספירה תחשוף את ערוות המגזין ברבים, אלא החליטו להקדים תרופה למכה ולפרסם ביוזמתם "הודאה". בדרך זו, בניגוד לזעם שעוררה רויטרס, שהודתה רק בחצי פה באחראיות שלה לתמונה המרוטשת מביירות, התגובות לכתבת ההודאה של Wired היו דווקא חיוביות.