גוגל ספייס

מייספייס תקבל 900 מיליון דולר מגוגל תמורת בלעדיות על מנוע החיפוש באתר

לא מעט גבות התרוממו לפני כשנה כאשר רופרט מורדוק, הבעלים של חברת News Corp, שילם לא פחות מ-580 מיליון דולר תמורת הרשת החברתית MySpace.

אומנם הפופולריות של האתר לא היתה מוטלת בספק, אבל השאלה שעניינה את אנשי העסקים היתה מה המודל העסקי של האתר והאם הבאנרים המופיעים בו יכולים להוות מקור רווח משמעותי שיצדיק את ההשקעה העצומה.

לא עבר זמן רב והתשובה הגיעה. מייספייס, יקבל בשלוש שנים הקרובות 900 מיליון דולר מהמקור שמפרנס גם הרבה מאד אתרי Web 2.0 אחרים ברשת - גוגל ומנגנון הפרסומות תלויות הקשר שלו.

בחוזה עליו הכריזו גוגל וניוז קורפ אתמול, נקבע כי גוגל תקבל בלעדיות על אופציות החיפוש ברשת החברתית וכן על הקישורים הממומנים והפרסומות תלויות ההקשר באתר. מנוע החיפוש של גוגל יחליף את מנוע החיפוש הקיים עכשיו באתר, מנוע המחפש הן בתוך אתר מייספייס עצמו ובפרופילים של המשתמשים, והן ברשת הכללית. בהמשך יוטמע גוגל גם במקומות אחרים במייספייס, כמו בשורת חיפוש בכל אחד מדפי המשתמש ובסרגל הכלים העתידי שלו.

שיתוף פעולה בן שתי ענקיות

החיבור בין מייספייס לבן גוגל הינו חיבור שני גופים ענקים המובילים בתחומם - מנוע החיפוש הגדול בעולם והרשת החברתית הגדולה בעולם.

על פי מחקר שפורסם השבוע, הגיע מספר המשתמשים באתר ל-100 מיליון. הסטטיסטיקות מראות שמבחינת מספר משתמשים, זהו האתר הפופולרי ביותר בארה"ב.

האוכלוסיה שמאכלסת את מייספייס היא ברובה אמריקאים צעירים שעבור חלקם האתר הוא כמו בית. נשיא ניוז קורפ, פטר צ'רמין, אמר כי אם הגולשים כבר מוצאים סיבות לצאת מהאתר ולרעות בשדות זרים, זה בכדי לבצע חיפושים בגוגל. כעת, עם ההטמעה של מנוע החיפוש בתוך האתר, יפחתו הסיבות שלהם לעזוב את האתר.

גם בגוגל מבסוטים מהחיבור עם הרשת החברתית הגדולה בעולם, שצפויה להגדיל באופן משמעותי את התעבורה למנוע החיפוש ועקב כך להגדיל את מספר המקליקים על הפרסומות. מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, אמר כי כאשר בדקו בגוגל את מגמות הצמיחה ברשת, פשוט לא ניתן היה להתעלם מניוז קורפ. "זה היה חשוב להביא את גוגל למקום שבו נמצאים הגולשים" אמר שמידט והסביר כי "המקום הזה הוא היכן שנמצא תוכן מיוצר גולשים".

ובכלל מייספייס היה יכול להיות של גוגל מזמן

האנליסט גרג סטארלינג הזכיר ל- Cnet כי יש בהתלהבות הנוכחית של גוגל ממייספייס פאן אירוני. זאת משום שעל פי ראיון שנתן בעבר רופרט מורדוק, לגוגל היתה בזמנו הזדמנות לרכוש את כל מייספייס תמורת חצי מהסכום שהוא שילם, אך היא לא הרימה את הכפפה.

החוזה בין שתי החברות, כולל בנוסף למייספייס גם כמה אתרים אחרים שנמצאים בבעלות ניוז קורפ. תוקף החוזה הוא לשלוש שנים ותשעה חודשים. המפסידה הגדולה של ההסכם הזה היא יאהו, שעד כה היתה זו שסיפקה למייספייס את מנגנון הפרסומות.