מכונת הזמן של ג'ובס

תוך שהם לא מפסיקים להתבדח על מיקרוסופט, הציגו בכירי אפל את MacPro - היורש של מחשבי PowerMac ואת ליאופרד - הגירסה הבאה של מערכת ההפעלה OS X. בין החידושים: תוכנת אנימציה משוכללת, כלי ליצירת וידג'טים ב-4 קליקים, ואפשרויות גיבוי מתקדמות

פתיחה

שתי בשורות חשובות יצאו מנאום הפתיחה של בכירי אפל בוועידת המפתחים הכלל עולמית של החברה (WWDC) שנפתחה אמש בסן פרנסיסקו. הראשונה, PowerMac השולחני סיים את חייו ומוחלף בדגם החדש MacPro, והשנייה - טייגר מפנה את מקומו לליאופרד, השדרוג המרכזי הבא למערכת ההפעלה OS X.

במרכז הקונגרסים מוסקוני התכנסו אתמול בשמונה בערב לפי שעון ישראל, אלפי מפתחים לתצוגת הכוח הגדולה של אפל – מעל 4,000 מפתחים משתתפים השנה בכנס, הגדול ביותר שנערך אי פעם.
שתי דקות לאחר השעה היעודה, עלה סטיב ג'ובס, מנכ"ל ויו"ר אפל לבמה. יחד עימו השתתפו במצגת פיל שילר, סגן נשיא לשיווק מוצרים, וסקוט פורסטול, סגן נשיא לחווית פלטפורמה.

ג'ובס פתח עם הנתונים היבשים על הרבעון הנפלא שאפל עברה (והוא אכן היה כזה) ואודות 17 מיליון המבקרים בחנויות אפל ברחבי הגלובוס. הנתון המעניין הוא שלא פחות ממחצית מרוכשי המק הם לקוחות חדשים של אפל, וזהו מחשב המקינטוש הראשון שלהם. ג'ובס ציין בגאווה לא מוסתרת כי שלושה רבעים מהמכירות במחצית השנה האחרונה היו של מחשבים מבוססי מעבדי אינטל, שאפל החלה לעבוד עימם אך השנה. בועידה אף הוכרז שמעתה אפל תעבוד עם מעבדי אינטל בלבד.

מקינטוש למקצוענים

פיל שילר הציג לקהל את הבן החדש לבית אפל, תחנת העבודה המקצועית MacPro אשר יורשת את מחשבי PowerMac הוותיקים. מדובר במוצר חדש לחלוטין, המבוסס על הארכיטקטורה החדשה של אינטל, ה-Core 2. המעבדים שישבו בליבו של ה MacPro יהיו מעבדי Xeon ווודקרסט כפולי הליבה, במהירויות של עד 3 ג'יגה-הרץ.

אפל מושיבה אותם בזוגות, מה שאומר ארבע ליבות סך הכל ועוצמת עיבוד מפלצתית. הטכנולוגיה היא טכנולוגיית 64 ביט מלאה ואילו המנוע הגרפי החדש, Vector, הוא בן 128 ביט. בהשוואה למעבדי G5 מדובר בעד פי שלושה יותר ניצולת לכל ואט.

ה"תינוק" החדש והשרירי שהושק היום יישא בחובו מפרצים לארבעה כוננים קשיחים, שני כוננים אופטיים (לבקשת קהל המשתמשים) ועד שני טרה-בייט של אחסון, הכל בנוי להתקנה ללא ברגים. משלימים את החבילה ארבעה חריצי הרחבה מסוג PCI-Express ומקום מיוחד בתחתית המארז לכרטיס גרפי.

הגרסה הבסיסית שתכלול שני מעבדי Xeon במהירות 2.66 מגה-הרץ, 1 ג'יגהבייט זיכרון מסוג FB-RAM, כונן קשיח בן 250 מגהבייט וכרטיס גרפי מדגם GeForce 7300 תעלה רק 2500 דולרים, שהם כאלף דולרים פחות ממחשב Dell בעל יכולות מקבילות, לטענת אנשי אפל. ג'ובס גם הציג בנאומו את גרסאות השרתים החדשים של אפל, Xserve, שמחיריהם יחלו מ-3,000 דולר.

אל תעתיקו. תחדשו.

לאחר הבשורה הראשונה ולקראת הצגתה של ליאופרד, הגיע הזמן לאתנחתא הקומית. בשלב זה מתפנה ג'ובס לסקור מה עשתה היריבה מרדמונד, הלוא היא מיקרוסופט, בתקופה של חמש שנים. ג'ובס מזכיר כי באותן חמש שנים אפל הספיקה להוציא חמישה עדכונים מרכזיים למערכת ההפעלה שלה (צ'יטה, פומה, יגואר, פנתר וטייגר) ומה עשתה מיקרוסופט? את ויסטה.

ברטרנד סרלט, סגן נשיא להנדסת תוכנה השתלח במתחרים והדגים כיצד העתיקה מיקרוסופט מהחברה שלו את דפדפן הספארי וכלי החיפוש. הוא תקף: "מה הם הספיקו לעשות? בואו נראה. הם הזיזו את התפריט משמאל לימין והוסיפו בועה ללוגו שלהם". על המסך הופיע חקיין של אלביס פרסלי. וסרלט סיכם בפנייה למיקרוסופט לפני שהחזיר את השרביט לג'ובס: “אל תעתיקו. תחדשו".

ג'ובס סיפר בתחילת הסקירה כי יש לאפל במערכת ההפעלה החדשה כמה קלפים שהיא שומרת קרוב לחזה וכמה תכונות שמסווגות "סודי ביותר" שנמצאות עדיין בשלב הבטא. “אני לא רוצה שבמיקרוסופט יפעילו את מכונות צילום המסמכים מוקדם מדי", עקץ ברוח הכרזות הסרקסטיות שנתלו בכל מקום במרכז הקונגרסים: “גם למיקרוסופט יש חתול. הם העתיקו אותו.” (משחק מילים על הביטוי קופיקט - חתול חקיין - המקבילה לביטוי 'קוף אחרי בן אדם').

סקוט פורסטול עלה לבמה ובלי השהיות פצח בהסבר על מערכת ההפעלה הליאופרד.
ראשית, ליאופרד תתמוך ב-64 ביט באופן מלא, כולל ממשק ה-Carbon שיופעל גם הוא באותה הרמה, אך בלי לאבד את התאימות לאחור. יישומי 64 ו 32 ביט ירוצו זה לצד זה, ללא צורך באמולטורים או ירקות אחרים. התמיכה ב-64 ביט תהיה מלאה: מלמטה ועד למעלה.

מכונת הזמן

אבל ההכרזה המעניינת והמשמעותית ביותר שיצאה מהנאום, היא התכונה החדשה בליאופרד שזכתה לשם "מכונת הזמן". ג'ובס הסביר והציג כמה נתונים, מהסוג שכולם מכירים, אבל אף אחד לא מדבר עליהם: גורם אובדן המידע מספר אחת, היה ונותר כשל פיזי של כונן קשיח.

מסתבר, שרק 26% ממשתמשי המחשב טורחים לגבות את המידע שלהם, וגם זאת – בדרך ידנית של גרירה והעתקה או צריבה. רק ארבעה אחוזים בודדים עושים זאת באופן אוטומטי ומשתמשים בתוכנה מסודרת לשם כך. מכונת הזמן באה לתת מענה לתופעה הנוראית של אובדן מידע מוחלט, כתוצאה מכשל פיזי של הכונן.

התפישה שעומדת מאחורי מכונת הזמן היא מהפכנית. מדובר בדרך גיבוי חדשה לחלוטין בה מערכת מק שלמה מגובה לכונן קשיח חיצוני או לשרת, וכל קובץ מגובה אוטומטית לאחר כל שינוי. תמונות, מוזיקה, מסמכים ותיקיות ניתנים לשחזור מהיר וקל ולכל נקודה שהיא.

מכונת הזמן של אפל, לפי ג'ובס, מסוגלת להחזיר אתכם בזמן לגרסאות קודמות של מסמכים וקבצים ולהציג אותם ללא צורך בשחזור מלא. במכונת הזמן תוכלו לערוך חיפוש גם בגרסאות ישנות של קבצים ולדלג יום או יומיים לאחור. זאת באמצעות finder, או כל תוכנת חיפוש אחרת.

מכונת הזמן תעבוד גם עם iPhoto כך שניתן יהיה לשחזר תמונות שמחקתם. ג'ובס עצמו הדגים כיצד הוא "מאבד" את התמונות שלו, מדלג יום לאחור במכונת הזמן ומחזיר את הקבצים לקדמותם.

נמר בחלל

מלבד החידוש הגדול של מכונת הזמן, עומדת ליאופרד להציג עוד שורה ארוכה של חידושים. תכונת האנימציה החדשה Core מאפשרת לכל הדיוט ליצור אנימציות במראה מקצועי ומסוגלת לטפל באלפי שכבות בו זמנית. כל שעל ההדיוט לעשות הוא לבחור את האובייקט, מצב הפתיחה ומצב הסיום הרצוי, ו-Core כבר תייצר את האנימציה לבד. לכם נשאר רק לבחור את זויות הצילום.

ליאופרד גם תכלול גרסאות חדשות ומשופרות של Spotlight, Front Row, Mail, Bootcamp ו iChat. תוכנת החיפוש תאפשר כעת חיפוש במחשבים אחרים ואף להזניק מתוכה ישומים. תוכנת ה-Voiceover להקראה קולית של טקסטים שהוצגה, עשתה רושם רב על הקהל בזכות הקול הטבעי ,שהיטיב להתמודד גם עם שינויי מהירות. בתוכנת הדואר תהיה תיבה נפרדת לתזכורות עצמיות אותן יהיה ניתן להפוך למטלות ברשימת המטלות שזה עתה התווספה.

iChat עומדת לעבור שינוי רציני. ריבוי כניסות, אייקונים עם אנימציה והקלטת וידאו הם רק חלק מהתכונות שמצפות למשתמשים. iChat הופכת ממש לכלי שיתוף פעולה מקוון שאפשר להציג בו אוסף שקופיות ולשוחח עליהן באותו זמן. ניתן יהיה גם להשתמש ברקעי וידאו חיים בשיחות (שילר הופיע לפתע על רקע הטיימס סקוור) ולהוסיף אפקטים בזמן באמת.

אפל מוסיפה לראשונה את האפשרות לעבוד בשולחנות עבודה מרובים, מה שכבר מקובל שנים בהפצות הלינוקס השונות. בשפה של אפל הם נקראים Spaces והרעיון הוא לייצר סביבות עבודה משותפות ליישומים דומים.

וידג'ט בארבע הקשות

אחת התכונות הפופולריות ביותר של הגרסה הנוכחית היא הוידג'טים, אותם צעצועי שולחן העבודה המקשטים לא מעט מסכי מק. סקוט פורסטול התפאר בכך שיש מעל 2,500 צעצועים שכאלה.

מפתחי צעצועי המסך זכו בכלי עבודה שנקרא Dashcode הכולל חלקים מוכנים אותם נותר רק לגרור ולהשליך להרכבה. משתמשים יוכלו אף הם ליצור וידג'טים בעצמם מדפי אינטרנט, בארבעה קליקים בלבד, באמצעות כלי שנקרא Webclip. פורסטול הדגים כיצד הוא מייצר ויד'גט מהקומיקס הנודע דילברט ומרשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס. במשך שתי דקות הדגמה נוצרו חמישה וידג'טים חדשים.

בניגוד לשמועות ולנאום המפורסם עם ההערה "אה, ויש לי עוד דבר אחד...” משנה שעברה, הפעם לא הייתה כל הכרזה על אייפוד כלשהו וגם השמועות אודות מכשיר אייפוד סלולרי התבדו לפי שעה. המפתחים יצאו מרוצים מהנאום. המשקיעים, שציפו להכרזה אודות אייפוד, כנראה קצת פחות: מניית אפל הגיבה מיד לאחר הנאום בירידות שערים. ליאופרד מתוכננת לצאת לשוק באביב 2007.

סיוע בהכנת הכתבה: ירין הוכמן