צרפת: "חוק האייפוד" במהדורתו המתוקנת נכנס לתוקף

חוק זכויות היוצרים החדש מחייב לחשוף טכנולוגיות DRM אך גם מטיל קנס של חצי מיליון אירו על משתפי קבצים

ביום שישי נכנס לתוקפו חוק זכויות היוצרים החדש בצרפת, בנוסחתו הסופית. החוק כבר זוכה לקיתונות של ביקורת הן מצד המפלגה הסוציאליסטית והן מצד חברות המדיה. החוק, שאמור להיות היישום הצרפתי להוראה הכלל אירופית (דירקטיבה) בנושא, מטיל קנס של עד חצי מיליון אירו על גולשים המורידים מוזיקה לא חוקית בשרותי שיתוף קבצים.

מצד שני, הוא מחייב את חברות המדיה והטכנולוגיה כמו אפל לחשוף את טכנולוגיות ה-DRM שלהן בפני המתחרות ולאפשר פתרונות להעברת תכנים בין פלטפורמות שונות. לדוגמא, בעלי אייפוד שירכשו מוזיקה ב-iTunes יוכלו להעביר את המוזיקה גם לנגנים אחרים שאינם מתוצרת אפל.

איגוד ה-BSA שמייצג חברות כמו מיקרוסופט, אפל ואדובי מיהר להוציא הודעה המבקרת את החוק, בטענה שחשיפת טכנולוגיות ה-DRM רק יקלו על העבריינים לפרוץ אותן. "זוהי פיראטיות בחסות החוק", אמרו. עוד התלוננו אנשי ה-BSA בפני שירות החדשות IDG כי החוק החדש מנוגד להוראות האיחוד האירופי וכי הם מתפלאים שהדבר קורה דווקא בצרפת שעד כה נחשבה בעיניהם ל"אבירת זכויות היוצרים".

הגרסה הקודמת

מי שבעצם הביאה לחקיקת החוק החדש, היא אפל. זו הועלתה במיוחד על הכוונת הצרפתית, בגלל בעלי אייפוד ש"נכבלו" טכנולוגית לחנות המוזיקה של אפל, iTunes. כזכור, מוזיקה שנקנתה בחנות המקוונת של אפל, לא ניתנת להשמעה בנגנים אחרים למעט אייפוד.

מטעמי תחרות וצרכנות הוגנת, הצרפתים היו מעוניינים לחייב את אפל בחוק למכור מוזיקה גם עבור נגנים אחרים. אפל מצידה איימה לסגור את שרות iTunes בצרפת ולהוריד את האייפוד מהמדפים.

הפרלמנט הצרפתי, על שני בתיו, לא נבהל והעביר לפני כחודש את החוק בגרסתו הראשונה, שחייבה את אפל לחשוף את טכנולוגיית ה-DRM שלה בפני מתחרותיה, ולאפשר השמעה של המוזיקה שבבעלותה על נגנים אחרים. אפל ערערה למועצה החוקתית, בית המשפט העליון של צרפת.

המועצה פסקה כי חלקים מהחוק פוגעים בזכות הקניין של אפל ומנוגדים להצהרה בדבר זכויות האדם והאזרח מ-1789. הפרלמנט הצרפתי תיקן את החוק בהתאם לפסיקת המועצה, וביטל את הדרישה המקורית. באותה הזדמנות הפרלמנט גם תיקן את גובה הקנסות לגולשים המורידים או מעלים מוזיקה לא חוקית. זוהי הגרסה שנכנסה לתוקף ביום שישי האחרון.

מרגיעים את הגולשים

המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית מיהרה אף היא לבקר את החוק והודיעה כי אם תזכה בבחירות לפרלמנט ולנשיאות בשנה הבאה, תשנה את החוק. המפלגה הסוציאליסטית מודאגת דווקא מהעבודה כי החוק מגן על בעלי זכויות היוצרים ופחות על הצרכנים.

החוק, לטענתם, שולל מהצרכנים את זכות הבחירה בין פלטפורמות שונות. לאחר השינוי, הוסרה מאפל וחברותיה החובה לאפשר תאימות בין שרותי המוזיקה המתחרים ונותרה רק החובה לחשוף את הטכנולוגיות, על מנת לאפשר פיתוח פתרונות בתחום. כך נוצר מצב אבסורדי, שבו צד אחד מתלונן שיש יותר מדי DRM והצד השני מתלונן שאין מספיק ממנו.

אביו מולידו של החוק, שר התרבות הצרפתי רנו דנודיה דה וברה, מיהר להרגיע את הגולשים שעשויים החל משלשום לשבת מאחורי סורג ובריח או לשלם את הקנס בסך חצי מיליון אירו. הוא הסביר כי הקנסות בסכום העצום ועונשי המאסר ישמרו רק למקרים חמורים במיוחד.