מחקר: כתיבת SMS ומסרים מיידים משפרת את הדקדוק

על פי בלשנית מטורונטו, הורים לא צריכים לדאוג מהכתיב השונה של הודעות טקסט

חוקרים מאוניברסיטת טורונטו מצאו כי כתיבת הודעות טקסט והודעות מיידיות משפרת את הדקדוק. במחקר שנערך על ידי פרופסור טאליגמונט מהמחלקה לבלשנות באוניברסיטה, נערך מעקב אחרי 71 בני נוער מאזור טורונטו. שיחות הדיבור שלהם הושוו למול שיחות הטקסט שקיימו עם חבריהם בתוכנות מסרים או בהודעות SMS. התוצאות היו מפתיעות.

בניגוד למה שנהוג לחשוב על בני נוער והשטחיות שלהם, פרופסור טאליגמונט נדהמה לגלות כי בני הנוער שולטים היטב בשפה האנגלית והם מלהטטים בין קיצורים כמו LOL ובין שפה תקנית ומסודרת. הדפוסים שהתגלו, כותב עיתון הגלוב אנד מייל הקנדי, מראים כי בני הנוער מחקים דפוס של שיחה קולית, אבל גם משלבים פנימה ביטויים משפה גבוהה ודקדוק מסודר ומלא, ומפגינים שליטה בכל טווח המקורות הלשוניים שעומדים לרשותם.

הפרופסור מעבירה מסר מרגיע להורים: "אני לא חושבת שהורים צריכים להיות מודאגים. הם (בני הנוער) באמת מוכיחים שהם יצירתיים ויש להם שליטה מלאה בשפה. הם לא משתמשים בשפה עילגת". מצד שני, הפרופסור רמזה כי ההורים צריכים להיות מודאגים דווקא מזהות האנשים איתם ילדיהם מדברים באינטרנט.

בישראל המצב קצת שונה. התפתחה שפה דומה המורכבת מסימנים וקיצורים, שזכתה לכינוי "פקאצית מדוברת" או "איברית" והיא רחוקה מאוד משפה תקנית. אם היו נותנים לבלשן ישראלי לבצע עבודה דומה לזו של עמיתתו הקנדית, מעניין מאוד מה היו המסקנות שלו. או בפקאצית: Xם ה^! נ!תנ^ם ל2לשן ^ש7Xל^ ל23ע ע2!דה ד!Nה לז! של עN^תת! הקנד^ת, Nענ^^ן NX!ד Nה ה^! הN0קנ!ת של!