נדחתה התביעה של רשת "מתאים לי" נגד גוגל ו"קרייזי ליין"

בית המשפט המחוזי בת"א קבע כי לחברה מסחרית אין בעלות על מילות חיפוש בגוגל

לחברות מסחריות אין בעלות על מילים המוקלדות אל תוך מנוע החיפוש גוגל. כך נקבע בפסיקה תקדימית שניתנה היום בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

השופט מגן אלטוביה, החליט לדחות את התביעה של רשת הביגוד "מתאים לי" נגד מתחרתה "קרייזי ליין" ונגד מנוע החיפוש גוגל. רשת "מתאים לי" טענה כי השימוש בשמה בחיפוש בגוגל, פוגע בבעלות על הסימן המסחרי שלה.

לטענת התובעת, רכשה רשת "קרייזי ליין" מגוגל פרסומות בשירות Adwords, שהוליכו את הגולשים לאתר "קרייזי ליין" גם כשהם חיפשו דווקא את האתר של "מתאים לי". זאת משום שבמסגרת רשימת מילות המפתח שהעבירה "קרייזי ליין" לגוגל, הופיעו גם המילים "מתאים לי" וצירוף האותיות ml. לטענת "מתאים לי", יש בכך הטעיה של הגולשים ופגיעה בסימן המסחרי שלה.

השופט אלטוביה, שדחה את טענת התביעה, משווה בפסיקתו את גוגל לסוג של קניון וירטואלי, בו ניתן לתלות בחללים ציבוריים פרסומות הפונות לכלל המתעניינים במוצר מסוים, כמו למשל, נעליים.

על פי פסק הדין, "קרייזי ליין" עשתה מעשה דומה, בתלותה ב"קניון" מעין "שלטים" המובילים ל"חנות הנעליים שלה", ואין בכך משום הטעייה. עוד קובע השופט, כי צירוף המילים "מתאים לי" וכן האותיות M ו- L, כשלעצמן, בהיותם מילים ואותיות מוכרות, לא יכולים להוות סימן מסחרי, בפרט שהם נטולי עיצוב.

תקדים ישראלי

לבסוף מכריע השופט אלטוביה את הכף, ומסביר כי הצורך לשמור על תחרות ונגישות הציבור למידע "באשר הוא", עולים על כל פגיעה אפשרית בסימן המסחרי של חברת "מתאים לי".

משמעות פסיקה זו, המהווה תקדים ישראלי, היא שלמעט מקרים מובהקים, שמות של מותגים וצירופי אותיות ומילים שגולשים מעלים בחיפוש אינם רכושם הפרטי של תאגיד או חברה כלשהם.
פסק דין דומה ניתן בסיאטל כנגד מיקרוסופט, כשזו טענה במהלך משפט כי המילה האנגלית Windows, היא סימן מסחרי רשום בבעלותה.

בכך נתן השופט אלטוביה חיזוק משמעותי לעקרונות החשובים של חופש המידע, תחרות הוגנת ושוויון. את פסק הדין המלא ניתן לקרוא כאן. תקציר של פסק הדין אפשר לקרוא בבלוג דואר חשמלי פלוס, שדיווח עליו לראשונה.