אינטל השיקה דור מעבדים חדש

הדור החדש הוא בעל ליבה כפולה וארכיטקטורה חדשה בשם Core 2

פתיחה

ענקית המעבדים אינטל משיקה היום את דור המעבדים החדש שלה למחשבים שולחניים וניידים: Core 2 Duo. אינטל תציג עשרה מעבדים חדשים: חמישה למחשבים שולחניים וחמישה עבור מחשבים ניידים. זהו השלב השני בהשקה, לאחר שבתחילת החודש השיקה אינטל את קו המעבדים החדש עבור שרתים בשם Woodcrest. כל המעבדים החדשים הם בעלי ליבה כפולה (ליבה היא ה"מוח" של המעבד) ומבוססים על Core, המיקרו-ארכיטקטורה החדשה של אינטל. ויש גם סיבה לגאווה ישראלית: קו המוצרים החדש של אינטל, פותח במרכז הפיתוח של החברה בחיפה.

אינטל, יצרנית המעבדים מספר אחת בעולם, סבלה בשנה האחרונה מנחת ידה של המתחרה AMD, שהביסה אותה הן בביצועים והן במכירות. קו מעבדי האופטרון של AMD כבש את שוק השרתים ואילו בתחום המחשוב הביתי, זכה מעבד האת'לון לנתח מכירות נאה. לאחר שספגה את הנפילה במכירות, והכינה את ה"תחמושת" במרכזי המחקר והפיתוח, יוצא הענק למתקפת הנגד – עם דור חדש לחלוטין של מעבדים שאמור להכות את AMD שוק על ירך: בביצועים טובים יותר וצריכת זרם נמוכה יותר משמעותית – מה שאמור להחזיר לאינטל את הכתר והיוקרה, וכמובן - לשפר את המכירות.

הפטנט שעל כתפיו הזעירות מוטלת המשימה הכבדה, היא המיקרו-ארכיטקטורה החדשה.
כדי לא לסבך אתכם בגבבה של מילים טכניות, נסביר בקיצור כי מיקרו-ארכיטקטורה היא הצורה בה בנוי המעבד מבפנים. אלה המסלולים בהם רצים האלקטרונים, המייצרים את שפת ה-0 וה-1 של המחשב שמבצעת את פעולת העיבוד עבור היישום שאתם מפעילים. יהא זה מעבד תמלילים או משחק פעולה, Core אמור לעשות את זה מהר יותר, בפחות זמן המתנה ובצריכת זרם נמוכה יותר.

יותר עמל, פחות חשמל

החידושים של Core, הם רבים. לראשונה, מציגה אינטל מעבד שמסוגל לבצע ארבע פעולות בו זמנית (בדור הקודם היו רק שלוש). חלק מהפעולות יכולות להיארז ל"חבילה" אחת ולהיות מעובדות ביחד, מה שמייעל את העיבוד. בתחום הזיכרון, שתי הליבות יכולות לגשת בצורה ישירה ועצמאית לזיכרון המטמון של המעבד (L2 Cache) ולנצל אותו במלואו, בניגוד לעבר. המשמעות היא המתנה נמוכה יותר לקבלת המידע.

עוד שיפור בתחום הזיכרון, הוא שימוש טוב יותר ברוחב הסרט – כך שיותר מידע מתרוצץ מצד לצד בו זמנית. אינטל גם כללה ב-Core יכולת עיבוד של פקודות מולטימדיה ב-128 ביט, במקום מנות קטנות יותר של 64 ביט בעבר, מה שאמור להבטיח ביצועים מעולים במשחקים שדורשים זאת.

מעבדי ה- Core 2 Duo ייוצרו בטכנולוגיה החדשה של 65 מיקרון, כאשר מיקרון היא יחידה המתארת את עובי פרוסת הסיליקון עליה מודפסים הטרנזיסטורים. זו טכנולוגיית ייצור חדשה, שמחליפה את הדור הקודם שיוצר ב-90 מיקרון, מה שמאפשר לדחוס יותר טרנזיסטורים בשטח נתון. ובמילים של בני אדם: יותר עוצמת עיבוד. המעבדים החדשים גם יעבדו בתדירויות נמוכות יותר מבעבר, מה שאומר פחות חום שייפלט מהמעבד. כאן דווקא אינטל מודה בהפסד ל-AMD. אינטל הפסיקה עם המרוץ אחר הג'יגה-הרצים, ויישרה קו עם הגישה שהנהיגה המתחרה: בדור החדש לא תראו מעבדים שחוצים את קו השלושה ג'יגה-הרץ.

אם נסכם את הדברים עד כה, Core למעשה מייצרת יותר פעולות עיבוד לכל וואט של חשמל, מה שמתבטא בצריכת זרם נמוכה יותר. אנשי אינטל טוענים כי צריכת הזרם של המעבדים נמוכה ב-40% מהדור הקודם. אם כבר הזכרנו זרם חשמל, אז Core גם דואגת למשתמשים במחשבים ניידים. תכונות כמו ניהול חכם של מצבי חוסר פעולה (C-State) הכולל גם העברה של השבבים האחרים במחשב למצב חיסכון כאשר המעבד פועל במהירות נמוכה והעברת נתוני המטמון לזיכרון, אמור להקנות לבעלי הניידים החדשים והנוצצים עם המעבדים כפולי הליבה – זמן עבודה וחיי סוללה ארוכים יותר.

התחנה הבאה: ארבע ליבות

אינטל בעצם פותחת היום עידן חדש מבחינתה. אחרי שהארכיטקטורה הקודמת ששירתה אותה בשנים האחרונות, הלוא היא פנטיום, מוצתה עד תום – סוגרת למעשה החברה את עידן המעבד בעל הליבה הבודדת. אינטל תייצר מעבדים בעלי ליבה אחת שיהיו מבוססים על ארכיטקטורת Core החדשה, ככל הנראה רק עבור השוק הנמוך, כלומר, למי שנזקק למעבד זול. השוק המרכזי, אליבא דה אינטל, יצרוך מעתה רק מעבדים כפולי ליבה.

בניסיון לגנוב מאינטל את תשומת הלב ולהרוס לה את ההשקה החגיגית, ערכה AMD השבוע הצגת תכלית של מעבדים בעלי ארבע ליבות. בכך, קבעה AMD לסוס המתחרה את היעד הבא במרוץ. ושני הסוסים ימשיכו לדהור בו בשנים הקרובות, עכשיו שמעבדים בעלי ליבה כפולה הפכו מבחינת שתי החברות לסטנדרט החדש.

השאלה הנשאלת היא מדוע המשתמש הביתי הממוצע, זה שרק עובד על מעבד תמלילים וגולש באינטרנט, זקוק לעוצמת העיבוד האדירה הטמונה בשתיים או ארבע ליבות. אוכלוסיות מיוחדות כמו גיימרים (אינטל אגב, עיצבה את גרסת ה-Extreme במיוחד עבורם) או מנהלי מערכת בארגונים גדולים אומנם יברכו על כל טיפת כוח שתינתן להם ביד, אבל דומה שאין הם מהווים את מרבית משתמשי המחשב בעולם.

מעבדי Core 2 Duo למחשבים שולחניים יהיו זמינים בחנויות החל מתחילת אוגוסט, כלומר שבוע הבא. מחשבי מחברת המכילים את המעבדים החדשים יהיו זמינים בחנויות בסופו של אותו החודש.
המעבדים החדשים תואמים לשקע 775 ולערכות השבבים 965, 975X ו-Mobile Express.
מעבד Core 2 Duo למחשב שולחני במהירות של 1.86 מגה-הרץ ושני מגהבייט זיכרון מטמון L2, ימכר ב-183 דולרים. גרסת הקצה העליון שמיועדת לגיימרים ומשתמשים כבדים, Core 2 Extreme, עם ארבעה מגה-בייט זיכרון מטמון ומהירות שעון של 2.93 מגה-הרץ תעלה 999 דולרים.