שם קוד ונציה

היזמים שעומדים מאחורי קאזה וסקייפ החלו במיזם חדש בתחום הוידאו

האנשים שהביאו לכם את סקייפ ואת קאזה הולכים לעשות זאת שוב - והפעם הם מסתערים על שוק הטלוויזיה. פרויקט חדש של ניקלאס זנסטרום ויאנוס פריס שזכה לשם "ונציה" עומד להציע פלטפורמה חדשה להפצה חוקית של תכני וידאו באינטרנט.

על פי דיווח של העיתון ביזנסוויק, השניים כבר נמצאים במשא ומתן עם אולפני הטלוויזיה הגדולים לגבי שימוש בפלטפורמה שהם מפתחים. לטענת העיתון, הצמד הדינמי כבר הקים צוותי פיתוח עבור "פרויקט ונציה" בחצי תריסר ערים ברחבי העולם כולל ניו-יורק, לונדון וכמובן - ונציה.

זנסטרום ופריס היו מעורבים בפיתוחה של תוכנת שיתוף הקבצים קאזה, שבתחילת העשור היתה אך שנייה לנאפסטר המיתולוגית. לאחר מכן הקימו את תוכנת הטלפוניה האינטרנטית סקייפ, שצברה תוך פחות משלוש שנים עשרות מיליוני משתמשים ברחבי העולם ונמכרה ל-eBay תמורת ארבעה מיליארד דולרים במזומן ומניות. צמד היזמים לא צפוי לעזוב את eBay בשנים הקרובות, שכן בכך הם יוותרו על מניות בסכום לא מבוטל של 1.5 מיליארד דולר.

האני דורזי, הדובר של eBay, אמר לשבועון העסקים כי בחברה דווקא "מעודדים את השניים לחקור רעיונות וקונספטים שונים שמעניינים אותם". דורזי אמר שהדבר נעשה פשוט בגלל שהם טובים בהוצאת הרעיונות האלה אל הפועל. הגישה הזו די מובנת, בהתחשב בעובדה שקיים סיכוי טוב כי "פרויקט ונציה" יתגלה כהשקעה משתלמת עבור ענקית האינטרנט.

שוק צפוף

בשלב זה, המשקיע העיקרי של "ונציה" הוא זנסטרום בעצמו, שגם מתווה בכלליות את האסטרטגיה של הפרויקט החדש. חברו פריס, מסייע בעיצוב המודל העסקי. ככל הנראה, לניהול היומיומי והשוטף של יגויס אדם שלישי.

על פי מקורבים, המטרה של פרויקט ונציה היא להפוך לתשתית מרכזית של אריזה והפצת תכני טלוויזיה בעידן האינטרנט. בניגוד למנהלי תעשיות המוזיקה והסרטים, האנשים בתחנות הטלוויזיה הגדולות פתוחים יותר לרעיונות חדשים ובהחלט מקשיבים למה שיש לזוג היזמים המצליחים לומר.

אך נקודת התורפה של המיזם הצעיר, היא התחרות. תכני וידאו והורדות סרטים נחשבים לדבר החם היום ברשת ורבים הקופצים על העגלה. עם YouTube, ששווייה הוערך בקצת יותר מחצי מיליארד דולר, אמזון שפותחת שירות הורדת סרטים, רשתות השיתוף, Veoh, גוגל וידאו, וחלק מאולפני הסרטים עצמם - השוק, כך נראה, די צפוף. כך שבניגוד להצלחות הקודמות, הפעם זנסטרום ופריס יצטרכו לצעוד בשבילים בהם אחרים כבר דרכו.

אגב, השניים לא הסבירו מדוע בחרו דווקא בעיר ונציה לשם הקוד של הפרויקט. אולי מדובר בקריצה שובבה לשירות YouTube (או בעברית - "אתה צינור"). שהרי הדבר המאפיין יותר מכל את ונציה הוא התעלות שלה.