עכשיו זה רשמי: מיקרוסופט יוצאת עם זון

לאחר השמועות ולמרות ההכחשות, מיקרוסופט אישרה שהיא מפתחת את Zune, נגן מוזיקה שאמור להיות התשובה המיקרוסופטית לאיפוד של אפל

הקץ לשמועות. אחרי שבועות של הדלפות והכחשות, הודתה מיקרוסופט ביום שישי רשמית כי היא אכן מפתחת נגן מתחרה לאייפוד. ראיון של מנהל השיווק של החברה, כריס סטפנסון, אישר את קיומו של "פרויקט מוזיקה ובידור חדש". תחת המותג Zune (מבוטא: זון), תוציא מיקרוסופט משפחה של מוצרי חומרה ותוכנה, קרי נגנים ושירות מוזיקה מקוון. בהצהרה שנשמעת משומשת משהו, לאור הנוכחות של האייפוד בשוק, אמר סטפנסון כי "אנו רואים הזדמנות גדולה לשלב טכנולוגיה וקהילה שיאפשרו לצרכנים לחקור ולגלות מוזיקה יחדיו".

מיקרוסופט אישרה רק כי הנגן יסתמך בטכנולוגיית Wi-Fi לתקשורת אלחוטית ויכלול כונן קשיח לאחסון המוזיקה. בכך העניקה החברה חיזוק לשמועה כי יתאפשר לבעלי זון לחלוק ביניהם מוזיקה באופן אלחוטי. סטפנסון עצמו אישר בראיון ל-Billboard, כי המשתמשים יוכלו לצפות ברשימות השמעה, להמליץ אחד לשני ולדגום מוזיקה מנגנים של משתמשים אחרים. מיקרוסופט גם אישרה את פיתוחו של נגן וידאו, שיושק מאוחר יותר השנה.

בכדי לתמוך תדמיתית בתהליך הפיתוח של הנגן, פתחה החברה אתר אינטרנט עם רשימת דיוור וכן בלוג, בו יכתבו המפתחים של זון. אחד מהם, סיזר מנדז, כבר העלה פוסט ובו הוא מסביר כי זון היא "הגישה הכוללנית החדשה של מיקרוסופט למוזיקה ובידור". בין התגובות גולשים זריזים כבר הודיעו על קיומם של אתרי משתמשים כמו ZuneZone ו ZuneUser.

צרות לשותפות

למעשה, אין זו הפעם הראשונה בה מיקרוסופט מנסה להתחרות עם אפל בתחום הנגנים. עד כה הדבר נעשה באמצעות שותפי תוכן ושותפי חומרה, כמו עם האוריגמי. לאחר שמקור הרווח העיקרי של החברה, מערכת ההפעלה חלונות, מתחיל להראות סימני רווייה, במיקרוסופט מבינים כי הזון הוא נקודת המעבר העיקרית שלהם מחדר העבודה לסלון. זאת במיוחד לאחר הכישלון של הדור הראשון של ה-Xbox להשתלט על שוק הקונסולות שעדיין נשלט בידי סוני. אגב, הדור השני של Xbox, דהיינו ה- Xbox 360, אמור לתקשר בדרך כלשהי עם הנגן החדש, אולם לא ידוע עדיין באיזה אופן.

מבחינה שיווקית, מיקרוסופט איננה מתכוונת להיאבק "ראש בראש" עם אפל על השליטה בשוק. עם זאת, אנליסטים מעריכים, היא מבצעת מהלך איגוף, שנועד להקטין את משקלה של אפל בשוק: מהמתחרה השולטת (שכרגע אוחזת ב-75% משוק הנגנים) ל"עוד מתחרה". קמפיין השיווק מתוכנן להיות עצום בגודלו ולהשתוות לזה של ההשקה הראשונית של Xbox . החברה עתידה להשתמש בעוצמה הפיננסית שלה כדי להיכנס לשוק, ואפשרי שתסבסד את עלות הנגנים בתמורה למנויים ארוכי טווח לשירות המוזיקה שלה.

עבור השותפות של מיקרוסופט, מדובר בצרה, בעיקר לשותפות הגדולות שלה: קריאטיב וסמסונג. שתי החברות, המסתמכות על טכנולוגיה של מיקרוסופט עבור הנגנים שלהן, יצטרכו להתמודד עם מציאות חדשה בה השותפה שלהן היא גם המתחרה. שירותי מוזיקה דיגיטלית כמו רפסודי, Urge של MTV ונאפסטר, שלפחות שניים מהם עושים שימוש בטכנולוגיה מבית מיקרוסופט, יאלצו להחליט: האם יתמכו בנגן החדש שילווה בשירות מוזיקה דיגיטלית שיתחרה בהם ישירות.

סימן השאלה הגדול ביותר מרחף מעל שירות המוזיקה של MSN שהושק לפני שנתיים, אך לא הצליח לצבור תאוצה. ההנחה היא שמיקרוסופט לא תשאיר אותו בחיים ותיתן לו לגווע. ועוד לא דברנו על מוצרים חליפיים, המתחרים גם הם על ליבו וכיסו של צרכן המוזיקה, כמו הטלפונים של נוקיה שגם היא חתומה על הסכמי שיתוף פעולה עם ענקית התוכנה. עם השקה מתוכננת של הנגן לקראת חג המולד, צפוי חורף חם בשוק נגני המוזיקה הניידים.