הקוד האתי של מיקרוסופט

היועץ המשפטי של מי שנחשבת לבריון של עולם התוכנה מציג: המוסר על פי מיקרוסופט. וגם: מיקרוסופט מבטיחה לאפשר חיפוש דרך גוגל כברירת מחדל בוויסטה

היועץ המשפטי הראשי של חברת מיקרוסופט, בראד סמית', חשף אתמול בפני עיתונאים שורה של הגבלות מרצון, מעין קוד אתי שמיקרוסופט לוקחת על עצמה, בפיתוח מערכות ההפעלה הבאות שתוציא החברה. במסגרת הנאום ציין סמית' שמיקרוסופט שתאפשר לבצע חיפוש דרך גוגל כברירת מחדל בחלונות ויסטה. זאת בניגוד לציפיות, לפיהן רק Live.com ישמש כמנוע חיפוש בברירת מחדל.

מיקרוסופט מנסה לשקם את תדמיתה המשפטית והציבורית, לאחר שספגה בשבוע שעבר מכה מהאיחוד האירופי בדמות קנס חסר תקדים בגובה של 357 מיליון דולר. הקנס הוטל על כך שלא צייתה לפסיקה קודמת נגדה וניצלה את כוחה המונופוליסטי בשוק.

ההגבלות מחולקות לשלוש קבוצות. בקטגוריה הראשונה מתחייבת החברה לארגן את עיצוב מערכת חלונות ואת הרישוי שלה, כך שיהיה ניתן להתקין עליה בקלות תוכנות ועזרים שלא מתוצרת מיקרוסופט. זאת במקום התוכנות המובנות הרבות הקיימות בתוך חלונות כמו ברירת מחדל של דפדפן, מנוע חיפוש, נגן מדיה ועוד. בקבוצה השנייה מתחיייבת מיקרוסופט לעצב את הפלטפורמה (בסיס התוכנה) שלה כך שיקל על חברות אחרות לפתח עבורה מוצרים, כולל מתחרות ישירות של ענקית התוכנה מרדמונד.

בקבוצה השלישית והאחרונה של העקרונות מתחייבת החברה לתת מענה לצרכי הלקוחות שלה בנושאי שיתוף בין מערכות (בדומה ליוזמות הקוד הפתוח של החברה מהעת האחרונה), ולספק אותו בדרכים שיקלו על חברות לשלוט בהעברת מידע בין מערכות מחשב ויישומים שונים (שאינם מתוצרת מיקרוסופט).

עיתוי לא מקרי

סמית', שנאם בפני מועדון העיתונות הלאומי בוושינגטון הבירה, אמר כי למיקרוסופט יש "אחריות ליידע את הרגולטורים אודות טכנולוגיות חדשות, כך שנוכל לנהל דיאלוג פתוח וקונסטרוקטיבי, לפני ההשקה של מוצרים אלה". עוד אמר היועץ המשפטי של מיקרוסופט כי "העקרונות האלה שאנו מקבלים על עצמנו מרצון, נועדו לתת לתעשייה ולצרכנים ליהנות מפרות החדשנות תוך שמירה על אפשרויות רחבות לתחרות".

דבריו אלה של סמית' באים בעיתוי לא מקרי, ויש בהם פנייה מובהקת לנציבות התחרות של האיחוד האירופי. שלשום, ה-18 ביולי, היה תאריך היעד המוסכם בו הייתה אמורה מיקרוסופט לקיים את פסיקת האיחוד האירופי מלפני שנתיים, ולמסור למתחרותיה ולאיחוד מידע טכני אודות חלונות. לא ברור אם מיקרוסופט קיימה את חלקה בהסכם.

האירוניה היא שבמקביל לדבריו של סמית' אודות דיאלוג הוגן ופתוח, על פי האיחוד האירופי, מיקרוסופט נקטה בכל תעלול משפטי אפשרי כדי לחמוק מהקנסות וההנחיות שנדרשו ממנה. החברה פתחה בהליך משפטי ארוך בכך שערערה על הפסיקה המקורית בפני הערכאות האירופיות העליונות, כמו גם על הקנס שהוטל עליה בשבוע שעבר.