הונג קונג: תנועת הצופים גויסה לטובת חברות הסרטים

ממשלת הונג קונג פתחה בתוכנית המגייסת בני נוער לדווח על פגיעה בזכויות יוצרים

איגוד חברות הסרטים בארה"ב (MPAA ), מקבל עזרה בלתי צפויה בהונג קונג: תנועת הצופים. אחרי ניסוי שהחל באפריל וכלל קבוצה קטנה יותר של בני נוער, חונכת היום ממשלת הונג קונג באירוע גדול את תוכנית "שגרירי הנוער".

1,600 חברי תנועת הצופים, תנועת המדריכות ועוד תשעה ארגוני נוער במדים בגילאי 9 עד 25, יכריזו על השתתפותם בתוכנית, שבמסגרתה יחפשו בקבוצות דיון ובאתרי אינטרנט עותקים בלתי חוקיים של יצירות המוגנות בזכויות יוצרים. התוכנית, שצפוייה להתרחב ל-200 אלף בני נוער עד הקיץ, זוכה לברכתן של חברות המדיה ומעלה חששות כבדים בקרב פעילי זכויות אזרח.

התוכנית מהווה עליית מדרגה לעומת יוזמות קודמות של תאגידי המדיה, בהם ניסו לחנך את בני הנוער על פי דרכן, ולמעשה ליישם את תפישת העולם שלהן דרך הסברה בבתי הספר.

ביוזמה הנוכחית, ידווחו בני הנוער לפקידי המכס האחראים לנושא קניין רוחני על המידע שמצאו, אלה יבדקו אותו ויעבירו אותו במידת הצורך ל-MPAA או ל-IFPI (הפדרציה העולמית של תעשיית התקליטים). אלה ישלחו אזהרות וידרשו להסיר את החומר הפוגע.

דמיון ל"מהפיכת התרבות"

עורכת הדין והפעילה הפרו-דמוקרטית אמילי לו, מודאגת מהיוזמה: "אני תומכת בחינוך, אבל לדרוש מילדים צעירים להיות המלשינים? התחושה שלי לא נוחה בקשר לזה". לו טוענת שהממשלה צריכה לשחרר יותר מידע בנושא היוזמה ולהעלות אותה לדיון ציבורי לפני שהתוכנית מתרחבת. כמו כן אמרה לכתב הניו יורק טיימס כי "הדאגה העיקרית צריכה להיות מכך שילדים הם אלה שמדווחים על מפירי חוק לרשויות האכיפה".

לדעתו של כריסטיאן לאו, שעומד בראש מכון מחקר למדיניות חברתית בהונג קונג, הממשלה צריכה לנהל את היוזמה בזהירות רבה. זאת בגלל הדמיון ל"מהפיכת התרבות" בסין, שאירעה לפני ארבעה עשורים ובה עודדו ילדים להלשין לשלטונות הקומוניסטיים על מעשיהם של הוריהם וקרובי משפחה אחרים.

יו-קוואנג טאם, מנהל המכס לחקירות קניין רוחני טוען שאיו סיבה לדאגה. "אנחנו לא מנסים להשפיע על הנוער כדי שיהפכו למרגלים. כל מה שאנחנו מנסים לעשות הוא להעלות את המודעות הציבורית לדיווח על פשעים לרשויות". אמר מר טאם. "התוכנית איננה שונה מלבקש מבני נוער לדווח למשטרה על פשע שראו ברחוב". לטענתו, התוכנית זוכה להתעניינות של עמיתיו בארצות הברית, סין ומקאו.

הונג מינג וואי, בת 16 שהשתתפה בניסוי הראשוני, מצביעה דווקא על דאגה אחרת. חלק מחבריה חושבים שמה שהיא עושה הוא לא "קול": "חלק מהם צוחקים עלי ואומרים: 'אוווו...את תעצרי אותי?' " אמרה.