מיקרוסופט נפתחת

תממן פרויקט קוד פתוח שנועד לגשר בין תוכנות אופיס לתוכנות חופשיות

חברת מיקרוסופט, המובילה את עולם התוכנה הקניינית, הודיעה כי תממן פרויקט קוד פתוח שמטרתו לגשר בין פורמטים קניינים של קבצים לבין פורמטים פתוחים. הפרויקט יעסוק בפיתוח תרגום דו-כיווני של מסמכי מיקרוסופט אופיס ומסמכים מפורמט Open Document.

במסגרת הפרויקט, הנקרא Open XML Translator project, תפתח מיקרוסופט יחד עם חברות שותפות שלה, כלי תרגום שיאפשרו לפתוח ולשמור מסמכי Word, Excel ו- PowerPoint בתוכנות אופיס חופשיות (כמו אופן אופיס), וההיפך - לשמור מסמכים בפורמטים פתוחים דרך התוכנות הקנייניות של מיקרוסופט.

עד כה טענה מיקרוסופט כי היא נמנעת מלעשות כן בעטיו של ביקוש נמוך ואמרה כי תסתמך על תוכנות צד שלישי לצורך העניין. אולם ההתפתחות של תנועת הקוד הפתוח ובמיוחד המעבר של ממשלות וגופים רשמיים לשימוש בתקנים פתוחים, שאינם תלויים בשימוש בתוכנה קניינית של מיקרוסופט, לא השאירו למיקרוסופט ברירה, אלא להתגמש. הלחץ המשמעותי ביותר הגיע מכיוונן של בלגיה, דנמרק ומדינת מסצ'וסטס, שכבר התחילו לחייב בחוק את השימוש בתקנים פתוחים.

כלי התרגום ישולבו כפלאג-אין בתוך חבילת תוכנות אופיס 2007. הכלי לתרגום מסמכי Word יצא בהמשך 2006 ואילו הכלים לתרגום אקסל ופאוור פוינט יצאו ב-2007. בהודעה לעיתונות שפרסמה מיקרוסופט בנושא, נאמר כי הכלים יתמכו לאחור לגרסאות מוקדמות יותר של אופיס. כבר עתה ניתן למצוא אב טיפוס של הכלי לתרגום Word באתר לפרויקטים בקוד פתוח sourceforge.net.

הודעתה של מיקרוסופט הגיעה יום אחד בלבד לאחר שפורסם באתרי קוד פתוח כי קרן Open Document, ארגון הפועל לקידום שימוש בתקנים פתוחים, סיים לפתח פלאג-אין כזה בעצמו, אך עדיין אינו זמין להורדה.