גייטס פורש

ביל גייטס הודיע כי הוא יפחית את פעילותו במיקרוסופט ויתמקד בלהיות הפילנטרופ של העולם. את מקומו יחליף ריי אוזי

ביל גייטס הודיע אמש (ה') כי בעוד שנתיים מעכשיו, הוא יקטין בצורה משמעותית את העבודה היומיומית שלו במיקרוסופט וזאת במטרה להתמקד בעבודת הצדקה שלו.

את מקומו כארכיטקט תוכנה ראשי יתפוס ריי אוזי, מי שהצטרף לחברה לפני שנה ושימש עד עתה כאחד משלושת המנהלים הטכניים הבכירים בחברה וייסד את פרויקט Live.com. אוזי יכנס לתפקידו כבר עכשיו לתקופת חפיפה בת שנתיים. כמו כן, קרייג מונדי, גם הוא מבכירי המנהלים, יקבל מעתה את התואר "מנהל מחקר ואסטרטגיה בכיר" ויבצע תפקידים שגם הם היו באחריותו של גייטס.

גייטס הבהיר במסיבת העיתונאים שקיים, כי אין הוא פורש באופן מוחלט מהחברה אותה ייסד, אלא רק משנה את סדר העדיפויות שלו. "היום אני עובד משרה מלאה במיקרוסופט ובמשרה חלקית בקרן גייטס. בעוד שנתיים מעכשיו יתחלף הסדר ואני אעבוד במשרה מלאה בקרן גייטס ובמשרה חלקית במיקרוסופט". גם לאחר פרישתו מתפקידו כארכיטקט תוכנה, הוא ימשיך לתפקיד כיו"ר החברה וכיועץ טכני ראשי.

גייטס התיחס בנאומו לכך שיש שעשויים לתהות מה הטעם לדבר על הפרישה החלקית הזו, אם היא תתקיים רק ביולי 2008: "החלטנו שזה יהיה נכון להודיע על כך באופן פומבי כבר עכשיו, משום שזה נותן לנו את הזמן המספיק כדי לעשות את המעבר בצורה החזקה ביותר ומאפשר לנו לספק שקיפות מלאה, שאנחנו חושבים שהיא חיונית".

אין זו הפעם הראשונה שגייטס מסיר מעליו תפקידים הכרוכים באחריות רבה. גייטס, שיסד את החברה לפני כשלושים שנה יחד עם ידידו פול אלן, שימש במשך תקופה ארוכה גם כמנכ"ל החברה. בשנת 2000 הוא העביר את התפקיד לסטיב באלמר, שקיבל את האחראיות על הצד העסקי של החברה והשאיר לגייטס את הצד הטכני שלה. באלמר אמר במסיבת העיתונאים כי הוא חש "בטחון רב שהחברה מסוגלת לעשות מעבר חלק ומסודר בן שנתיים במנהיגים הטכניים מבלי להפסיד מכך".

"אני רוצה לתרום"

גייטס הסביר את המניעים המוסריים שעומדים מאוחרי ההחלטה שלו. "עם ההצלחה של מיקרוסופט, קיבלתי את המתנה של עושר רב", אמר והוסיף כי "אני מאמין שעם העושר הרב גם מגיעה אחריות רבה, אחריות לתת חזרה ולחברה ולוודא שהמשאבים ילכו לאנשים שצריכים אותם יותר מכל". גייטס אף הזכיר כי לפני שנים רבות הוא הבטיח שכמעט כל העושר שיש בידיו יוחזר חזרה לקהילה דרך קרן הצדקה שהקים. הונו הנוכחי של גייטס מוערך בכ-50 מיליארד דולר.

את "קרן גייטס" הקים ביל יחד עם אישתו מלינדה לפני 10 שנים, וכבר עכשיו נחשב גייטס לפילנטרופ הגדול בעולם. קרן זו פועלת בעיקר למען השגת בריאות וחינוך שגייטס הגדיר אותן כ"שתי המטרות החשובות ביותר כיום ברמה הבינלאומית".

גייטס השווה בין המבנה של מיקרוסופט למבנה של הקרן ואמר שבפעילותו בקרן הוא השתמש באותן השיטות בהן הוא השתמש בחברת התוכנה הגדולה בעולם. "אנחנו מרכיבים צוות של אנשים מבריקים ואופטימים, מספקים להם את המשאבים שהם צריכים ומעודדים אותם לחשוב בגדול ולהגיע לפתרונות לטווח ארוך".

את ההחלטה לפרוש באופן חלקי קיבל גייטס יחד עם אישתו לפני כמה שבועות, אולם הוא העיד מעל הבמה כי היסס לדבר על כך עם באלמר במשך ימים רבים ולמעשה ההחלטה הסופית על כך התקבלה יומיים בלבד לפני ההודעה הרשמית.