ברית הענקיות

שיתוף הפעולה בין ענקית החיפוש גוגל לבין יצרנית המחשבים הגדולה בעולם Dell, הוא התקפה ישירה נגד מיקרוסופט, תוך שימוש בכלים שלה עצמה

בקרוב על כל מחשב PC חמישי שיוצא לשוק בעולם, תהיה מותקנת חבילת התוכנות של גוגל עוד כשהוא יוצא מהמפעל. זאת בעקבות הסכם לשיתוף פעולה שנחתם בין ענקית האינטרנט לבין יצרנית המחשבים הגדולה בעולם – Dell.

השמועות על שיתוף פעולה בין שתי החברות החלו לפני כארבעה חודשים, בעקבות כתבה בוול סטריט ז'ורנל. השבוע, במהלך כנס שהתקיים בלאס וגאס אישר מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, את השמועות (ניתן להאזין לדבריו באתר ZDnet).

שמידט הבהיר כי על פי ההסכם, בכל מחשב PC חדש של Dell, בין אם מדובר במחשב למשתמש הביתי או למגזר העסקי, תהיה מותקנת תוכנת החיפוש Google Desktop, ובכל דפדפן יהיה מותקן סרגל הכלים Google Toolbar. בנוסף, דף הבית בדפדפני אינטרנט אקספלורר 6 לא יהיה MSN, אלא פורטל משותף לגוגל ול-Dell.

אשר לפרטים הפיננסים של שיתוף הפעולה, שמידט אמר כי שתי החברות יתחלקו בהכנסות מפרסום - מקור ההכנסה העיקרי של גוגל. שמידט לא הסגיר פרטים על האופן המדויק שבו תחולק עוגת ההכנסות. כמו כן לא ברור עדיין האם אכן נכונות השמועות לפיהן גוגל תשלם עמלה ל-Dell על כל מחשב שעליו יותקנו התוכנות.

לתקוף את מיקרוסופט עם הכלים שלה

המטרה של גוגל היא ברורה - לחזק את האחיזה שלה בדסקטופ בכדי להגדיל את התעבורה של גולשים לשירותים המקוונים שלה. לעומת מיקרוסופט שמתפרנסת בראש ובראשונה ממכירה של תוכנות, גוגל מציעה את התוכנות שלה (ברוב המקרים) בחינם, כשכל תוכנה אמורה למשוך בדרך כזו או אחרת גולשים לשירותים האינטרנטים שלה.

סרגל הכלים הוא דוגמה מצויינת לכך, היות והתכלית העיקרית של תוכנה זו היא להקל על הגולשים לגשת למנוע החיפוש. אולם לא רק סרגל הכלים, אלא גם תוכנת ה- Desktop שתושלב גם היא במחשבי Dell, משמשת כדי להגדיל את התעבורה לשירותים האינטרנטים של גוגל. פרט ליכולת החיפוש השולחני, תוכנה זו (החל מגרסה 4) גם תומכת בגאדג'טים (או וויג'טים), אפליקציות קטנות שיכולות להקל את הגישה לשירותי גוגל השונים כמו היומן, ג'ימייל, מנוע החיפוש ועוד.

לא קשה לנחש נגד מי התקפה זו מכוונת. מיקרוסופט משתמשת באופן מסורתי באחיזה שלה בשוק הדסקטופים כדי לחזק את מעמדה גם באינטרנט. עד עכשיו היא עשתה זאת עם פורטל MSN שהוגדר ברירת המחדל בכל דפדפני האקספלורר וכעת היא הולכת לעשות זאת גם עם פורטל Live.com, פורטל המתחרה ראש בראש במנוע החיפוש של גוגל, כמו גם בשלל שירותים אחרים.

באמצעות שיתוף הפעולה עם יצרנית המחשבים, מנסה גוגל לבחוש בטריטוריה שעד כה נשלטה על ידי מיקרוסופט ולהשפיע, באמצעות התוכנות המותקנות על המחשב, על תנועת הגולשים באינטרנט, ולהעביר אותם לאט לאט אליה.

מוסר כפול או תחרות הוגנת?

השאלה כעת היא כיצד ההתערבות של גוגל בהגדרות ברירת המחדל, מסתדר עם העובדה שכשמיקרוסופט מבצעת דברים דומים, גוגל בוחרת לגרור אותה לבית המשפט. לא מזמן פנתה גוגל למשרד המשפטים האמריקאי בתלונה על כך שמיקרוסופט הגדירה שמנוע החיפוש המופיע כברירת מחדל באינטרנט אקספלורר 7, הוא מנוע החיפוש של מיקרוסופט. תלונה זו נדחתה.

כעת מבצעת גוגל פעולה דומה וקובעת עבור המשתמשים את ברירת המחדל. האם היא הבינה כי את מיקרוסופט צריך לתקוף באמצעות הסכמי שיתוף פעולה ולא דרך בית המשפט? או שמה היא הבינה כי לא צריך להיות יותר צדיק מהאפיפיור ואם מיקרוסופט עושה זאת, גם למה מותר.

מתנגדי גוגל יגידו שיש בפעולתה מוסר כפול. תומכיה יגידו שאין מה להשוות בין הפעולות המונופוליסטיות של מיקרוסופט לבין ניסיונות ההתברגות של אנדרדוג כמו גוגל וכי שיתוף הפעולה עם Dell הוא ניסיון לגיטימי להילחם במונופול.