פשרה בפרשת הרוגלה

פשרה בפרשת סוניגייט: החברה תפצה לקוחות בכסף ובהורדות חינם

מיליוני אוהדי מוסיקה שקנו בעבר תקליטורים של חברת סוני-BMG שעליהם הותקנה תוכנת ריגול מסוג Rootkit יזכו במוסיקה בחינם מהרשת או בפיצוי כספי. בכך תסתיים פרשת תוכנת הריגול שהסעירה את עולם המחשבים בסוף השנה שעברה. דיווח של BBC.

בית המשפט בארה"ב אישר אתמול (שני) את הסכם הפשרה אליו הגיעה סוני עם קבוצות הצרכנים שהגישו נגדה סדרה של תביעות ייצוגיות. סוני BMG הואשמה, כזכור, בכך שהחביאה בתקליטורי מוסיקה תוכנה להגנת זכויות יוצרים אשר התקינה את עצמה בחשאי ופתחה צוהר להאקרים לפגוע במחשבים עליהם היא הותקנה.

הפרשה, שגרמה ללייבל המוסיקה השני בגודלו בעולם נזק תדמיתי רב, התפוצצה בנובמבר 2005 לאחר שחוקר האבטחה מארק רוסינוביץ' חשף את תוכנת האנטי-פיראטיות XCP בה השתמשה סוני. התוכנה השתמשה במנגנונים הזהים לאלו שיוצרי וירוסים משתמשים בהם והחביאה את עצמה מן הצרכנים חסרי האונים. לאחר פרסום העניין, הוגשה נגד סוני שורת תביעות. במקביל הוגשו תביעות נוספות נגד החברה שעסקו בטכנולוגיית אנטי-פיראטיות נוספת (MediaMax) שגם בה עשתה סוני שימוש.

על פי הסכם הפשרה, לקוחות שרכשו תקליטור עליו הותקנה תוכנת XCP יוכלו לקבל תקליטור חלופי. בנוסף יפוצו הלקוחות בסכום של 7.5 דולר ואפשרות להוריד אלבום אחד בחינם. לחילופין ניתן יהיה לוותר על התשלום הכספי ולקבל שלושה אלבומים בחינם. לקוחות שרכשו תקליטורים שעליהם הותקנה MediaMax יקבלו אך ורק הורדות חינמיות.

במסגרת תנאי ההסכם, אותו אישרה השופטת המחוזית נעמי רייס בוכוואלד, מחוייבת סוני להפסיק את השימוש בתוכנות הריגול הללו. בתגובה לידיעה מסרה חברת סוני BMG כי היא מרוצה מהסכם הפשרה.