שוק הדומיינים הישראלי נפתח

איגוד האינטרנט הישראלי מסמיך חברות אחרות לרישום כתובות il. האם תהיה ירידת מחירים? מקווים אבל אף אחד לא מתחייב

איגוד האינטרנט הישראלי, המנהל את רישום שמות הדומיין הישראלים, משיק מנגנון הסמכה, שיאפשר לחברות חיצוניות להיות רשמות משנה מוסמכות לרישום שמות דומיין בישראל.

עד כה, אומנם היו חברות חיצוניות שהציעו ללקוחות שלהן לרשום דרכן כתובות דומיין, אולם כל מה שחברות אלו עשו היה רק לבצע את תהליך הרישום הדומיין דרך איגוד האינטרנט במקום הלקוחות, תוך גביית דמי תיווך. אולם כעת, החברות שיעברו את ההסמכה, יוכלו להתממשק ישירות מול מאגר הנתונים של האיגוד ולבצע את תהליך הרישום באופן אוטומטי.

ידודיתיות למשתמש אינה הצד החזק שלנו

דורון שקמוני, חבר הנהלת איגוד האינטרנט, מסביר בראיון לחיים ברשת, כי השאיפה של האיגוד היא שבסופו של דבר כל קניית הדומיינים בארץ תעשה דרך רשמות משנה ולא דרך אתר האיגוד עצמו. לדבריו, הלקוחות יהנו באופן זה מרמת שירות גבוהה יותר.

"אני מסכים שידידותיות של ממשק המשתמש אינו הצד החזק שלנו", אמר שקמוני. "אנחנו באיגוד האינטרנט טובים בתשתיות ואילו בכל הקשור במתן שירות למשתמשי הקצה, ישנן חברות שיודעות לעשות זאת טוב מאיתנו".

עוד אומר שקמוני כי הוא מקווה כי כעת, משיונפק תו הסמכה לחברות שתעמודנה בדרישות, הלקוחות יוכלו לדעת לאילו חברות כדאי לפנות ומאילו חברות כדאי להם להיזהר. "בעבר קיבלנו תלונות על כל מיני גופים קיקיוניים שהסמיכו את עצמם למכור כתובות דומיין וסיפקו רמת שירות נמוכה ביותר ללקוחות שלהם" הוא מסביר.

מקווים לירידת מחירים

אולם מה לגבי המחיר? התלונה שנשמעת יותר מכל כלפי איגוד היאנטרנט היא על מחירי כתובות הדומיין היקרים. בעוד שניתן להשיג כתובת דומיין עם סיומת בינלאומית (למשל Com או Org) תמורת לא יותר משלושה דולרים, כתובת עם סיומת דומיין ישראלית עולה 260 שקלים לשנתים.

בתגובה לטענה זו, טוען שקמוני כי אין להשוות בין רישום כתובת דומיין בינלאומית לכתובת דומיין ישראלית. בעוד שכתובת בינלאומיות נמכרות למיליונים, סך הכתובות הישראליות עומד רק על 80 אלף, כך שעלויות התשתית מתחלקות בין פחות אנשים. לדבריו, בהשוואה הוגנת יותר בין העלויות של דומיינים ישראלים לבין דומיניים לאומיים במדינות בסדר גודל דומה אחרות, ישראל דווקא נמצאת בין הזולות.

אולם גם אם הסבר זה מניח את דעת וועדת הכנסת שדנה בעבר בנושא, ספק אם הוא מניח את דעת הלקוחות. גורמים בענף מביעים את תקוותם כי כעת, עם הקמת מנגנון ההסמכה, תהיה הוזלה מסוימת במחירים והלקוחות יוכלו להינות מדילים וממבצעים. יחד עם זאת, אין עדיין שום התחייבות בנושא.