קנס לבוגדים!

חברות טלפון אמריקאיות מסרו רישומי שיחות לשירותי הביון. כעת הן עלולות לשלם על כך מיליארדי דולרים בפיצויים

תביעת ענק הוגשה נגד חברת התקשורת האמריקאית Verizon, באשמת הפרת חוקי הפרטיות. החברה, כך נטען, מסרה רישומי שיחות טלפון לסוכנות הביון האמריקאית (ה-NSA) ללא שקיבלה לידיה צו בית משפט כמחויב בחוק. דיווח של אתר CNET.

ביום שישי האחרון הגישו עורכי הדין ברוס אפרן וקארל מאייר מניו-ג'רזי תביעה לבית המשפט המחוזי במנהטן, מקום מושבה של Verizon. אפרן מסר כי בקרוב ייתכן ויצורפו לכתב התביעה גם החברות AT&T ו-BellSouth.

התביעה נסובה סביב תוכנית ביון אותה גיבשה ה-NSA זמן קצר לאחר אירועי ה-11 בספטמבר 2001. במסגרת התוכנית הקימה הסוכנות מאגר מידע מקיף על מיליוני שיחות טלפון של אזרחים אמריקאים. על פי פרסום שהופיע בשבוע שעבר בעיתון USA Today, שיתפו חברות התקשורת Verizon, AT&T ו-BellSouth פעולה עם ה–NSA, בעוד חברת התקשורת Quest סירבה לעשות כן.

על פי חוק, אסור לחברות הטלפוניה למסור רישומים לידי הרשויות ללא צו בית משפט. במקרים הנ"ל, אמר עו"ד אפרן, "לא היו צווים, ולא יה ניסיון להשיג צווים כאלה, מה שמהווה פרה של החוקה ושל חוקי הטלקומוניקציה".

התביעה, שמבקשת להשיג מעמד של תביעה ייצוגית, תבקש פיצויים על סך 1,000 דולר על כל הפרה של חוק הטלקום. אם היא אכן תוכר כתביעה ייצוגית, עשויים הפיצויים שחברות הטלפון יחוייבו לשלם להגיע לסך של כחמישים מיליארד דולרים.