פורנו צועד בראש

תעשית הסרטים למבוגרים מעיזה לעשות את מה שהוליווד עדיין לא - להרשות ללקוחות שלה להוריד ולצרוב סרטים על DVD

בשנים האחרונות נאלצת הוליווד להתמודד עם מציאות קשה מאוד מבחינתה, השונה מזו שהיא הכתיבה במשך כמה דורות. הצרכנים, שנהגו לנהור לבתי הקולנוע ולספריות הווידאו ולהשאיר שם את מיטב כספם, גילו את מנעמי הורדת התכנים מהאינטרנט. בלי יותר מידי ברירות, הבינו בהוליווד שכדי להילחם בפיראטיות באינטרנט הם חייבים להיות פתוחים יותר לרעיון שירותי הורדת קבצים בתשלום.

אך למרות הפתיחות למודלים של הורדת סרטים ותוכניות טלוויזיה, הוליווד עדיין נזהרת כמו מאש מלתת למשתמשים את האפשרות לצרוב את הקבצים שהורדו בתשלום על גבי תקליטור DVD, כך שניתן יהיה לצפות בהם כמו שצריך במכשיר הטלוויזיה בסלון הביתי שלהם. הוליווד בחרה ללכת עקב בצד אגודל בנושא זה ולכן הרעיפה שפע של הגנות אלקטרוניות על המוצרים שלה. אך במקום בו אולפני הסרטים הגדולים מהססים, תעשיית סרטי הפורנו קופצת ראש למים העמוקים.

סוכנות הידיעות AP מדווחת כי החל מהיום (שני) תתחיל חברת Vivid Entertainment, הנחשבת אחת ממפיקות סרטי הפורנו הידועות והאיכותיות בעולם, למכור את סרטי הפורנו שהיא מפיקה באמצעות שירות הורדת הסרטים CinemaNow. ואם לא די בכך, היא גם תאפשר לרוכשי הסרטים לצרוב אותם על גבי תקליטורי DVD ולצפות בהם מכל מקום, ולא רק על גבי מסך המחשב.

תעשית הפורנו מקדימה את הוליווד

מדובר בצעד ראשון מסוגו בתחום שיווק סרטי הווידאו, כשגם הפעם, זו תעשית הבידור למבוגרים שמבצעת אותו. באופן מסורתי תעשיית הפורנו היא זו שמובילה בראש בכל הנוגע לשיטות הפצה טכנולוגיות חדשות. זה החל ממכשירי הווידאו הביתיים הראשונים שהוליווד ראתה בהם בתחילה את השטן הגדול והמשיך עד לרשת האינטרנט, שהיתה זו תעשיית הפורנו שגרמה לפריצתה המסחרית הגדולה, בעוד הוליווד ישבה מבועתת בצד וכססה את ציפורניה. וכמו בכל פעם, גם הפעם כנראה תשקיף הוליווד מהצד ותיתן לתעשיית הפורנו לפנות את המוקשים עבורה.

לתעשית הפורנו יש מעצם טבעה סיבות חברתיות ועסקיות המקלות עליה לעשות את הקפיצה לטכנולוגיה חדשה בצורה מהירה יותר מהאולפנים הגדולים. מעבר לכך שהאולפנים הם גופים גדולים שנוח למדי להאשים אותם בקבעון מחשבתי, גם מרבית הכסף שהם עושים מגיע ממכירת סרטי DVD (ולאו דווקא מההקרנות בבתי הקולנוע).

אם יש דבר שהאולפנים ממש לא רוצים לעשות, זה להרגיז רשתות קמעונאיות דוגמת וולמארט או בלוקבאסטר, על ידי מכירת סרטי DVD להורדה ישירות לצרכנים. לתעשיית הפורנו, לעומת זאת, אין ממש את הדאגות הללו. סרטי הפורנו נמכרים במקומות רבים ולמשווקי הפורנו אין ממש חשש שמקום זה או אחר יתעצבן ויפסיק למכור את תוצרתם.

טכנולוגית הצפנה אלטרנטיבית

וקיים כמובן הנושא הטכנולוגי. אולפני הסרטים משתמשים בטכנולוגיית ההצפנה CSS כדי להגן מפני העתקת סרטי DVD והפצתם ברשת. אולם כידוע, שיטת ההצפנה הזו כבר כמעט ואינה רלוונטית מאז שנפרצה לפני מספר שנים. אומנם לקראת הדור הבא של תקן ה-DVD בהפרדה גבוהה צפויות להיות שיטות הגנה חדשות שיאפשרו צריבת DVD על המחשב וצפייה בו בטלוויזיה, מבלי שניתן יהיה להפיצו הלאה, אבל הדרך לשם עוד ארוכה.

לעומת זאת, כך מסרה חברת Vivid, הסרטים שהיא מתחילה למכור לא ישתמשו כלל בהצפנת CSS. במקומה הם ישתמשו בשיטת הצפנה אלטרנטיבית שתגן על צריבת הסרטים על יותר מתקליטור DVD אחד.

דרכי הפצה חדשות

אולם היעד האמיתי, הגביע הקדוש של אולפני הסרטים, אינו מצוי כלל בעסקי ה-DVD. הטכנולוגיה לה מייחלת הוליווד היא בהעברת סרטים ותוכניות טלוויזיה באמצעות רשת האינטרנט ישירות אל מכשירי הטלוויזיה, מבלי הצורך בתיווך של ה-DVD. הוליווד מתקדמת לכיוון זה בקצב איטי, יעידו היוזמות האחרונות של הפצת סדרות ברשת, אולם היא צריכה ללכת ממש לאט, כיוון שיש גורמים רבים מדי כגון רשתות טלוויזיה ובתי הקולנוע, שהם שותפים ותיקים שלה, שמהלך שכזה עלול להפחידם.

למפיצי הפורנו, כאמור, יש הרבה פחות גורמים שהם יכולים להרגיז בדרך, מה שאומר שהם בהחלט יכולים להרשות לעצמם לבדוק פעם אחר פעם כיצד להרוויח כסף מדרכי ההפצה החדשות שנפתחות בפניהם.